SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.58 issue1Enhancing the process of teaching and learning physics via dynamic problem solving strategies: a proposalPartícula confinada en una cavidad esferoidal prolata: Algunos efectos de la pérdida de simetría esférica author indexsubject indexsearch form
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Revista mexicana de física E

Print version ISSN 1870-3542

Rev. mex. fís. E vol.58 n.1 México Jun. 2012

 

Enseñanza

 

Desarrollo de un sistema para medir tiempos en experimentos de movimiento rectilíneo

 

R.G. Camero-Berronesa, M. Zapata-Torresa, O. Calzadilla-Amayab, J. Guillen Rodríguezc, y J. Laría-Menchacad

 

a Centro de Investigación en Ciencia Aplicada y Tecnología Avanzada del Instituto Politécnico Nacional Calzada Legaria No. 694, Col. Irrigación, México, D.F. 11500, México, e-mail: gabriela_camero@hotmail.com; martinjzapata@hotmail.com

b Facultad de Física, Universidad de La Habana, San Lázaro y L. 10400, La Habana, Cuba.

c Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey Campus Tampico, Boulevard Petrocel Km. 1.3 Puerto Industrial, Altamira, Tamaulipas, México, 89600, México.

d Facultad de Ingeniería, Universidad Autónoma de Tamaulipas, Campus Tampico, Tampico, Tamaulipas, México.

 

Recibido el 28 de noviembre de 2011;
Aceptado el 23 de enero de 2012

 

Resumen

Se desarrolló un sistema para medir tiempos en experimentos de movimiento rectilíneo. Este sistema utiliza foto compuertas, como sensores, y una tarjeta de sonido de la computadora para la adquisición de datos. Los sensores de movimiento fueron comunicados con la computadora mediante un arreglo compuertas lógicas XOR y la serial proveniente de los sensores fue adquirida por medio de la interfaz de entrada de la tarjeta de sonido. Para la habilitación de la tarjeta de sonido y el procesamiento de los datos, se utilizó el software de MATLAB. El sistema desarrollado puede construirse con componentes económicos, y fue utilizado en dos experimentos para verificar su funcionamiento, mostrando aproximaciones cercanas a los modelos teóricos.

Descriptores: Computadoras en educación; teoría del aprendizaje; laboratorio de física en escuela secundaria.

 

Abstract

It was developed a system to measure times using photo gates and a computer's sound card on rectilinear motion experiments. The movement sensors were connected to the computer through a XOR logic gate array, the signal from the sensors was fed to the computer's sound card input line. MATLAB was used to acquire and processing data and a specialized add-on software activated the hardware to read the signals produced by the photo gates. The system developed can be built with low cost items and it was tested with two different setup to evaluate and compare theoretical versus experimental data resulting in good agreement.

Keywords: Computer education; learning theory; physics laboratory in high school.

 

PACS: 01.50.Lc.; 01.40.Ha.; 01.30.Ia.

 

DESCARGAR ARTÍCULO EN FORMATO PDF

 

Referencias

1. A. Pontes, Rev. Eur. Enseñ. Divul. Cien. 3 (2006) 251.         [ Links ]

2. C. Steidley, Consortium for computing sciences in colleges 20 (2005) 200.         [ Links ]

3. P. Padilla Sosa, H.H. Cerecedo-Nuñes, J. Narvaez-Ramirez, F.H. Silva del Rosario y J. Garcia-Guzman, Rev. Mex. Fis. E 54 (2008) 208.         [ Links ]

4. R. Dwayne Ramey, The physics Teacher 43 (2005) 169.         [ Links ]

5. Sukhen Chandra, Abu Bakar Md. Ismail, Sensors and Actuators A 154 (2009) 65.         [ Links ]

6. X. Shouzhong, C. Zehan, Z. Shiyong, F. Li, and F.C. Chong, Proceedings of the 20th Annual International Conference of the IEEE Engineering in Medicine and Biology Society 20 (1998) 1210.         [ Links ]

7. Y. Faycal, B. Wahiba, B. Lotfi, B. Ratiba and A. Benia, International Conference on Advances in Electronics and Microelectronics (2008) 111.         [ Links ]

8. D. Mehrl and M. Hagler, 28th Annual Frontiers in Education Conference 3 (1998) 1102.         [ Links ]

9. J. Stensby, Proceeding 37th Southeastern Symposium on System Theory (2005) 341.         [ Links ]

10. A. Azooz, Am. J. Phys 75 (2007) 184.         [ Links ]

11. http://geophysics.ou.edu/soli_earth/motes/potential/igf.htm        [ Links ]

12. http://modeling.asu.edu/modeling/ConstVelocityApparatus.pdf        [ Links ]

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License