SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.57 issue2Luminiscencia up-convertida de iones TR3+ author indexsubject indexsearch form
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Revista mexicana de física E

Print version ISSN 1870-3542

Rev. mex. fís. E vol.57 n.2 México Dec. 2011

 

Comentarios

 

Comentario sobre el artículo "Separación de variables en la ecuación cinemática v2 = v20 + 2a·δr y su importancia" de los autores S. Díaz–Solórzano y L.A. Gonzalez–Díaz [Rev. Mex. Fís. 56,141–143 (2010)]

 

S. Rojas*

 

Departamento de Física, Universidad Simón Bolívar, Venezuela, e–mail: srojas@usb.ve

 

Recibido el 23 de febrero de 2011.
Aceptado el 7 de junio de 2011.

 

Resumen

Se presenta un comentario señalando el uso errado de la idea de separación de variable en la deducción de una importante ecuación de la cinemática de partículas. Igualmente, acotamos la presencia de errores conceptuales en la utilización de tal ecuación.

Descriptores: Investigaciones en la enseñanza de la física; matemática en física; resolución de problemas en física; razonamiento cuantitativo.

 

Abstract

We comment on a wrong application of the separation of variable idea as applied to derive an important equation of the cinematic of particles. We also point out conceptual errors on how the pointed equation should be applied.

Keywords: Physics education research; mathematics in physics; physics problem solving; quantitative reasoning.

 

PACS: 01.40.gb; 01.40.Ha; 01.40.Fk

 

DESCARGAR ARTÍCULO EN FORMATO PDF

 

Referencias

*. Actualmente de año Sabático en el The Physics Education Research Laboratory of The University of Maine, Orono, Maine, USA.

1. S. Díaz–Solórzano y L.A. González–Díaz, "Separación de variables en la ecuación cinemática v2 = v20 + 2a Δr y su importancia" Rev. Mex. Fís. 56, 141–143 (2010).         [ Links ]

2. Alonso, M. y Finn, E. (1970) Física, Vol. 1 Mecánica. Fondo Educativo Interamericano.         [ Links ]

3. Arfken, G. (1985) Mathematical Methods for Physicist, 3rd. Ed., Academic Press.         [ Links ]

4. S. Rojas, " On the teaching and learning of physics problem solving," Rev. Mex. Fís. E 56, 22–28 (2010).         [ Links ]

5. S. Rojas, "Repeated Problem Solving Revisited," Am. J. Phys. 77, 487–488 (2009).         [ Links ]

6. S. Rojas, "On the need to enhance physical insight via mathematical reasoning," Rev. Mex. Fís. E 54, 75–80 (2008).         [ Links ]

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License