SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.49 issue3Exploring the Liquefied Petroleum Gas - Ozone Relation in Guadalajara, Mexico, by Smog Chamber ExperimentsEco-friendly Conditions for the Production of 1,3-Dithianes Using Microwave Irradiation author indexsubject indexsearch form
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Journal of the Mexican Chemical Society

Print version ISSN 1870-249X

J. Mex. Chem. Soc vol.49 n.3 Ciudad de México  2005

 

Article

 

Economics on the Use of Oxygenates

 

Luis Díaz-Gutiérrez,1 Nicolás Rodríguez-Martínez,2 Francisco Javier Garfias-Vásquez and Francisco Javier Garfias-Ayala*3

 

1 Instituto Mexicano del Petróleo, Eje Central 152, México, D.F. CP 07730.

2 Petróleos Mexicanos, Marina Nacional 329, México, D.F. CP 11311.

3 Facultad de Química, Universidad Nacional Autónoma de México, Ciudad Universitaria, México, D.F. C.P. 04510. jgarfias@servidor.unam.mx

 

Recibido el 25 de mayo de 2005.
Aceptado el 29 de septiembre de 2005.

 

Abstract

The cost of oxygenating gasoline is analyzed considering spot prices prevailing in the American Coast of the Gulf of Mexico from May to July 2003. We found that it is cheaper to oxygenate gasoline using MTBE rather than EtOH, when unsubsidized EtOH prices are considered. Refineries in countries no subsidizing EtOH, having fluid catalytic cracking units, will find advantageous to use light olefins present in the catalytic gasoline to produce ethers.

Key words: Economics; Oxygenates; Reformulated Gasoline; Ethanol; Methyl terbutyl ether.

 

Resumen

Se analizan los costos de oxigenar gasolina al considerar los precios spot prevalecientes en la Costa Estadounidense del Golfo de México de mayo a julio del 2003. Encontramos que resulta más económico oxigenar gasolina usando éter metil terbutílico (MTBE) que etanol (EtOH), cuando los precios no subsidiados del EtOH se consideran. Refinerías de países que no subsidian etanol y que cuentan con unidades de rompimiento catalítico fluido, tienen ventajas al usar las olefinas ligeras de la gasolina catalítica para producir éteres.

 

DESCARGAR ARTÍCULO EN FORMATO PDF

 

References

1. Williams, P.; Benton, L.; Warmerdam, J.; Sheenan, P. Env. Sci. Tech. 2002, 36, 4721- 4728.         [ Links ]

2. Shifter, I.; Díaz, L.; Ávalos, S.; Vera, M.; Barrera, A.; López-Salinas, E. J. Air Waste Manage. 2000, 50, 488-494.         [ Links ]

3. Garfias-Ayala, F. J.; Díaz-Gutiérrez, L. "Gasolinas Oxigenadas: La experiencia mexicana", Fondo de Cultura Económica, México, 2003, 185.         [ Links ]

4. Hart Publications Inc., Octane Week's, Bonner & Moore Associates, Inc., 2003.         [ Links ]

5. Owen, K.; Coley, T.; Weaver, C. Automotive Fuels Reference Book, 2nd Edition, SAE, 1995.         [ Links ]

6. Ritter, S. K. Chem. Eng. News, May 31, 2004, 31-34.         [ Links ]

7. U.S. Petroleum Refining, Volume 1. National Petroleum Council, Washington, D. C. 1993.         [ Links ]

8. Lundberg Survey Incorporated. The Gasoline Market's Valuation of Reformulated Gasoline. Oxygenated Fuels Association, 1997.         [ Links ]

9. Lidderdale, T. Monthly Energy Review. Energy Information Administration, Washington, D. C., 1995.         [ Links ]

10. Huesca, R.; Garfias-Ayala, F. J. "La Gasolina del Valle de México". In: Contaminación Atmosférica, García-Colín, L.; Varela-Ham, J. R., Eds; El Colegio Nacional, México, 2001; pp 1-33.         [ Links ]

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License