SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.11 issue28Information and communications technologies in education in four latin american countriesLa enseñanza de las matemáticas en la escuela secundaria. Los sistemas algebraicos computarizados author indexsubject indexsearch form
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Revista mexicana de investigación educativa

Print version ISSN 1405-6666

RMIE vol.11 n.28 Ciudad de México Jan./Mar. 2006

 

Sección temática

Investigación temática

Encontrando al profesor "virtual". Resultados de un proyecto de investigación acción

Eduardo Flores K.1 

1Eduardo Flores es profesor asociado de la Escuela de Graduados en Educación del Instituto Tecnológico de Estudios Superiores de Monterrey (ITESM), campus Chihuahua. Av. H. Colegio Militar 4700, col. Nombre de Dios, Chihuahua, Chih., CP 31105. CE: eflorek@itsm.mx


Resumen:

Se presentan resultados de un proyecto de investigación-acción realizado entre 1999 y 2002 para determinar si existían diferencias entre el trabajo de un profesor presencial y uno que imparte un curso "en línea" (profesor virtual). Se realizaron cambios en tres cursos en línea, ofrecidos durante siete semestres académicos, y se registraron sus efectos en el trabajo docente. Los resultados sugieren que hay diferencias importantes entre ambos tipos de labor, específicamente la forma de comunicarse con los alumnos (redacción epistolar) y la relación con otros docentes y especialistas (enseñanza holográfica). Se describen estas diferencias y se plantean implicaciones para futuras investigaciones y para la práctica de este tipo de actividad mediada por tecnología.

Palabras clave: cambio educacional; tecnologías de la información; trabajo docente; educación superior; investigación-acción

Abstract:

This article presents the results of an action research project carried out from 1999 to 2002, to determine if differences existed between the work of a classroom teacher and a teacher who taught a course “on line” (virtual teacher). Changes were made in three online courses offered during seven academic semesters, and the effects on teaching work were recorded. The results suggest that important differences exist between the two types of work, specifically the form of communicating with students (letter writing) and the relation with other teachers and specialists (holographic teaching). These differences are described, along with the implications for future research and teaching mediated by technology.

Key words: educational change; information technologies; teaching work; higher education; action research

Texto disponible solo en PDF

Referencias

Atweh, B.; S. Kemmis y P. Weeks (eds.) (1998). Action research in practice: Partnerships for social justice in education , Londres: Routledge. [ Links ]

Bates, A. W. (2000). Managing technological change: Strategies for college and university leaders , colección The Jossey Bass Higher and Adult Educations, San Francisco: Jossey Bass. [ Links ]

Bower, J. L. y C. M. Christensen (1995). "Disruptive technologies: Catching the wave", Harvard Business Review 73 (1): 43-53. [ Links ]

Brown, J. S. y P. Duguid (2000). The social life of information , Boston: Harvard Business School Press. [ Links ]

Burris, B. H. (1998). "Computerization of the workplace", Annual Review of Sociology , 24, 141-157 [ Links ]

Burbules, N. C. y T. A. Callister (2001). Educación: riesgos y promesas de las nuevas tecnologías de la información , col. Nuevas perspectivas en educación, Barcelona: Granica. [ Links ]

Carr, W. y S. Kemmis (1986). Becomingcritical:Education, knowledgeand action research , Philadelphia, PA: The Falmer Press. [ Links ]

Castells, M.; et al . (1999). Critical education in the new information age , col. Critical Perspectives, Lanham, MA: Rowman & Littlefield. [ Links ]

Fierro, C. et al . (1999). "Transformando la práctica docente: una propuesta basada en la investigación-acción", vol. 3, Maestros y Enseñanza , México, DF: Paidós. [ Links ]

Flores, E. (1994). Institutionalization and contestation in the practice ofemancipatory action research , disertación doctoral, Departamento de Organización, Administración y Política Educativa, Buffalo: State University of New York at Buffalo. [ Links ]

Flores, E. (2002). "Buscando al profesor y al alumno "virtual": una presentación inicial para cuestionamiento y discusión", ponencia en el 3 er. Congreso Internacional de Educación a Distancia, Toluca, Edo. de México, México. [ Links ]

Flores, E. (2004). "In search of the virtual professor: An action research project", ponencia en la American Educational Research Association 2004 Annual Meeting, San Diego, CA. [ Links ]

Fullan, M. G. (2001). The new meaning of educational change , 3a ed., Nueva York: Teachers College Press. [ Links ]

Hammer, M. (1996). Beyond reengineering:How the process-centered organization ischanging our work andour lives , Nueva York: Harper Business. [ Links ]

Davis, H. J. (1996). "A review of open and distance learning within management development", The Journal of Management Development 15 (4):20. [ Links ]

Kemmis, S. y R. McTaggart (1988). Cómo planificar la investigación-acción , Barcelona: Laertes. [ Links ]

Macpherson, C. y A. Smith (1998). "Academic authors' perceptions of the instructional design and development process for distance education: A case study", Distance Education 19 (1):124-41. [ Links ]

McTaggart, R. (ed.) (1997). Participatory action research: International contexts and consequences ; col. Teacher preparation and development, Albany: State University of New York Press. [ Links ]

Mintzberg, H. (1998). "Covert leadership: Notes on managing professionals", Harvard Business Review 76 (6):140-147. critical , Nueva York: Teachers College Press. [ Links ]

Paulson, K. (2002). "Reconfiguring faculty roles for virtual settings", The Journal of Higher Education , 73(1), 123-139. [ Links ]

Piotrowsky, C. y Vodanovich, S. J. (2000). "Are the reported barriers to Internet-based instruction warranted? A synthesis of recent research", Education , 121(1), 45-53. [ Links ]

Reason, P. y H. Bradbury (eds.) (2001). Handbook of action research , Londres: SAGE. [ Links ]

Rosenkrans, G. (2001). "Design considerations for an effective online environment", Journalism &Mass Communication Educator , 56(1), 43-61 [ Links ]

Senge, P. M. (1998 ). La quinta disciplina: el arte y práctica de la organización abierta al aprendizaje, Ciudad de México: Garnica . [ Links ]

Smith, G.G.; Ferguson, D. y Caris, M. (2002). "Teaching over the web versus in the classroom: differences in the instructors experience", International Journal of Instructional Media , 29(1), 61-67 [ Links ]

Sviokla, J. H. (1996). "Knowledge workers and radically new technology", Sloan Management Review 37 (4):25-40. [ Links ]

Ulrich, D. (1998). "Intellectual capital = competence x commitment", Sloan Management Review 39 (2):15-26. [ Links ]

Wenger, E. et al . (2002). Cultivating communities of practice , Boston: Harvard Business School Press. [ Links ]

Zeichner, K. (2003). "Teacher research as professional development for P-12 educators in the USA", Educational Action Research , 11(2), 301-325 [ Links ]

Zuboff, S. (1988). In the age of the smart machine: The fiture ofwork and power , Nueva York: Basic Books. [ Links ]

Recibido: 07 de Noviembre de 2005; Aprobado: 29 de Noviembre de 2005

Creative Commons License Este es un artículo publicado en acceso abierto bajo una licencia Creative Commons