SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.11 issue22Who are the Maya in a tourist setting? Patrimonialization and cosmopolitanization of Mayan identity in Tulum, Quintana Roo, MexicoFood safety from an ethnographic perspective. The case of a community of Guatemalan refugees in Chiapas, Mexico author indexsubject indexsearch form
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Cultura y representaciones sociales

On-line version ISSN 2007-8110

Abstract

GONZALEZ, Fernando Manuel. Algunos avatares entre el catolicismo y el psicoanálisis. Intersecciones entre Argentina, México y Viena. Cultura representaciones soc [online]. 2017, vol.11, n.22, pp.65-130. ISSN 2007-8110.

El texto pretende analizar dos sucesos que tienen que ver con el tema de la religión y el psicoanálisis y, más específicamente, con el catolicismo. Se trata de dos casos que ponen en relación tres contextos psicoanalíticos: el de la Viena de la posguerra, el de la Argentina de los cincuenta y sesenta, y el de México, país en el cual se concretan los dos sucesos.

Keywords : Psicoanálisis de grupo; contrainstitución; institución total; leyendas fundacionales; el retorno de lo suprimido; memoria de sustitución.

        · abstract in English     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )