SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.88 issue2First report of albinism in the South American catfish Imparfinis mirini (Siluriformes: Heptapteridae)Interactions between the European starling, Sturnus vulgaris, and native birds of Argentina for cavity use author indexsubject indexsearch form
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Revista mexicana de biodiversidad

On-line version ISSN 2007-8706Print version ISSN 1870-3453

Abstract

ORELLANA, José I.  and  VALDIVIA, Carlos E.. La importancia del zorzal austral Turdus falcklandii en la germinación de semillas de pitra Myrceugenia planipes. Rev. Mex. Biodiv. [online]. 2017, vol.88, n.2, pp.474-476. ISSN 2007-8706.  https://doi.org/10.1016/j.rmb.2017.03.003.

En los bosques templados australes la endozoocoría es determinante para muchas plantas con frutos carnosos, siendo las aves los mayores consumidores de frutos y dispersores de semillas. El zorzal austral Turdus falcklandii, es un ave residente que consume frutos de la pitra Myrceugenia planipes, incrementando la germinación de las semillas y reduciendo el tiempo requerido para la aparición del hipocótilo, lo que se traduce en ventajas competitivas para los nuevos individuos.

Keywords : Frugivoría; Escarificación; Hipocótilo; Dispersor legítimo.

        · abstract in English     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )