SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.31Crisis and Resilience in Gender and Wages: The Manufacturing Sector in Mexico and on the Northern BorderCross-border journalism: trajectories and processes of identification work in Tijuana, Mexico, and San Diego, United States author indexsubject indexsearch form
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Frontera norte

On-line version ISSN 2594-0260Print version ISSN 0187-7372

Abstract

GENET GUZMAN, Mauricio  and  LABATE, Beatriz. Reflexiones sobre la expansión y legalidad del campo peyotero en México. Frontera norte [online]. 2019, vol.31, e2060.  Epub Feb 05, 2020. ISSN 2594-0260.  https://doi.org/10.33679/rfn.v1i1.2060.

Este artículo plantea una reflexión sobre las implicaciones del uso y comercio del peyote (Lophohora williamsii) y los desafíos de su conservación en un contexto binacional y religioso (México y Estados Unidos). Se da importancia central a la controversia suscitada por la Iglesia Nativa Americana de México (INAM) ante el Estado mexicano en su solicitud turnada a la Dirección General de Asociaciones Religiosas de la Secretaría de Gobernación para obtener su registro y poder realizar rituales que incluyen el consumo de esta cactácea. Este caso es único porque ilustra de manera paradigmática los entramados de las políticas de drogas y de derechos religiosos operadas por el Estado mexicano.

Keywords : peyote; legalidad; política de drogas; México; Estados Unidos.

        · abstract in English     · text in English | Spanish     · English ( pdf ) | Spanish ( pdf )