SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.15 número2El rescate de la publicness en los estudios de la organizaciónLa capacitación de altos funcionarios públicos en el Reino Unido y Polonia. Tensiones y equilibrios índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Gestión y política pública

versión impresa ISSN 1405-1079

Gest. polít. pública vol.15 no.2 Ciudad de México jul./dic. 2006

 

Gestión y organización

Concepto y problemas de la construcción del gobierno electrónico. Una revisión de la literatura*

Concept and Problems of the Electronic Government Construction. A Review of the Literature

Eugenio Rivera Urrutia1 

1El doctor Eugenio Rivera Urrutia es profesor del Magíster de Gobierno y Gerencia Pública de la Universidad de Chile, Santa Lucía 240, Santiago de Chile, Chile. Correo electrónico: eugenio.rivera@mop.gov.cl.


RESUMEN

El presente trabajo busca analizar el término de gobierno electrónico, dimensionar sus alcances desde el punto de vista del impacto de la incorporación de las tecnologías de la información y comunicación (TIC) en la transformación del estado y los principales problemas que enfrenta la construcción del gobierno electrónico en la administración nacional del estado. Las particularidades de incorporar las tecnologías de la información a la gestión pública implican desafíos singulares si se comparan con la puesta en línea de las empresas del sector privado.

Los sitios web son parte fundamental del gobierno electrónico, ya que modifican sustancialmente los mecanismos de relación entre el estado y los ciudadanos en cuanto usuarios de los servicios públicos. No obstante, la transformación de los portales de mecanismos informativos a ámbitos transaccionales complejos supone una profunda transformación interna de las agencias gubernamentales, que incluye reingeniería de procesos, una amplia modificación del marco jurídico regulatorio, la transición desde las modalidades tradicionales de la burocracia a lo que se ha denominado la burocracia virtual e, incluso, el desdibuja-miento de las fronteras institucionales y la aparición de las agencias virtuales. La construcción del gobierno digital constituye, en suma, un gran esfuerzo de innovación institucional y de transformación de las entidades públicas.

Palabras clave: gobierno electrónico; tecnologías de la información y comunicación; gestión pública

ABSTRACT

This paper analyzes the meaning and scope of the e-government and the main problems that characterize the construction of the electronic government in the national administration of the state. The incorporation of information technologies in the public management raises very different challenges compared to those confronted by the private sector.

The web sites, being a fundamental part of the electronic government, reshape in a substantial manner the links between the state and the citizens and the users of public services. However, the progression of the web sites from information mechanisms to complex transactional portals requests a deep internal transformation of the governmental agencies, that includes a broad modification of its regulatory and legal frame, process reengineering, the transition from traditional modalities of the bureaucracy towards what has been called "virtual bureaucracy", and even a progressive blur of the institutional borders and the appearance of the virtual agencies. The construction of the digital government constitutes, in sum, a paramount effort of institutional innovation and transformation of the public organizations.

Keywords: e-government; information and communication technologies; public management

Texto completo disponible sólo en PDF.

REFERENCIAS BIBLIOGRÁFICAS

APBG (2003), "A Performance and Innovation Unit Report", Gobierno Digital, PowerPoint Cabinet Office (1999), e-commerce@its.best.uk, http://www.cabinet-office.gov.uk/innovation/1999/ecomm.shtml, septiembre [ Links ]

Barnes, Marian; Janet Newman; Andrew Knops y Helen Sullivan (2003), "Constituting 'the Public' in Public Participation", Public Administration, vol. 81, núm. 2, pp. 379-399, junio. [ Links ]

Bellamy, Christine (2002), "From Automation to Knowledge Management: Modernizing British Government with ICTS", International Review of Administrative Sciences, vol. 68, núm. 2, pp. 213-230, junio. [ Links ]

Brown, Maureen (2003), "Technology Diffusion and the 'Knowledge Barrier': The Dilemma of Stakeholder Participation", Public Performance and Management Review, vol. 26, núm. 4, pp. 345-359, 1 de junio. [ Links ]

Cabinet Office e-gov. (2000), "Electronic Government Services for the 21 Century. A Performance and Innovation Unit Report", http://www.cabinet-office.gov.uk/inno-vation/2000/delivery/e-gov.pdfKossick, septiembre; Robert (2002), Protecting intellectual property in the digital environment: The view from Mexico; Presented at the University of Miami Inter-American Law Review Symposium: 'The Internet in Latin America: Barriers to the Protection of Intellectual Property ', Miami, marzo. [ Links ]

Carcenac, T. (2000), "Pour une administration électronique citoyenne - méthodes et mohines. Rapport au Premier Ministre", http://www.ladocumentat.ion francaise.fr/BRP/014000291/0000.pdf. [ Links ]

Christensen, Tom y Per Laegreid (2004), "The fragmented State: The challenges of Combining Efficiency, Institutional Norms and Democracy", ponencia presentada en el Seminario internacional "Reconstruyendo instituciones bajo incertidumbre: Definiendo a las organizaciones en el nuevo siglo", México, CIDE, División de Administración Pública, 15-16 de enero. [ Links ]

e-Minister y e-Envoy (2001), "UK Online Annual Report 2001", http://www.e-envoy.gov.uk/ukonline/champions/anrep_menu.htm. [ Links ]

Executive office of the President (2001), "The President Management Agenda", http://www.whitehouse.gov/omb/budget/fy2002/mgmt.pdf. [ Links ]

Fountain, Jane (2001), Building the Virtual State. Information Technology and Institutional Change, Washington, D.C., The Brookings Institution. [ Links ]

Gobierno Federal de los Estados Unidos Mexicanos (2002), "Agenda presidencial de buen gobierno", diciembre. [ Links ]

Holden S.H.; D.F. Norris y P.D. Fletcher (2003), "Electronic Government at the Local Level: Progress to Date and Future Issues", Public Performance and Management Review, vol. 26, núm. 4, pp. 325-344, 1 de junio. [ Links ]

Kaufman, Ester (2003), "El foro transversal de responsables informáticos: crisis, burocracia, redes y gobierno electrónico en la Argentina", Santiago de Chile, FLACSO, http://www.spkrsbr.com/Biblioteca/htm/cURSoS/posgradogobdigital/kaufman/ forotransversal.doc. [ Links ]

Kossick, Robert (2002), "Mexico's Declaranet System (www.declaranet.gob.mx): Enhancing Public Sector Efficiency, Transparency & Accountability through the Automation & Disintermediation of the Patrimonial Declaration Process. A Case Study Prepared for the World Bank, Poverty Reduction & Economic Management Unit", México, CIDE, noviembre. [ Links ]

Kossick, Robert (2003a), "e-Government in Mexico: Current Developments and Future Challenges", inédito. [ Links ]

Kossick, Robert (2003b), The Role of Information and Communication Technology in Strengthening Citizen Participation and Shaping Democracy. An Analysis of Mexico Initial Experience and Pending Challenges, México, CIDE. [ Links ]

Kossick, Robert (2003c), "Modernizing Mexico's Tax Administration: The Development, Implementation and Impact of the e-SAT", ponencia presentada en la XXXIX Conference of the Inter-American Bar Association, Changing Law and Free Trade in the Americas, Nueva Orleans, 17-22 de junio. [ Links ]

Lasserre, Bruno (2000), "L'État et les technologies de l'information. Vers une administration a accès pluriel", http://www.ladocumentationfrancaise.fr/BRP/004000954/0000. htm. [ Links ]

Ley 19.799 (2002), "Ley sobre documentos electrónicos, firma electrónica y servicios de certificación de dicha firma", http://www.acepta.com/Ayuda/FAQ/Ley/FAQLey001.html. [ Links ]

Margetts, Helen y Patrick Dunleavy (2002), "cultural Barriers to e-Government", publicado por la National Audit office (Hc 704-III), junto con "Value for Money report 'Better Public Services through e-Government'" (HC 704), 4 de abril. [ Links ]

Meyenn, Natalie y Carlos Osorio (2001), Readiness for the Networked World: Enabling Communities to Reach their Efficient Technological Frontier, Boston, John F. Kennedy School of Government, Harvard University. [ Links ]

Melitski, J. (2003), "Capacity and e-Government Performance: An Analysis Based on Early Adopters of Internet Technologies in New Jersey", Public Performance and Management Review, vol. 26, núm. 4, pp. 376-390, 1 de junio. [ Links ]

México, Gobierno de la República (2003), "Logros relevantes gobierno digital", http://innova.gob.mx/work/resources/Localcontent/364/5/logros_gobierno_digial.pdf. [ Links ]

México, Presidencia de la República (s/f), "Modelo estratégico para la innovación y la calidad gubernamental", http://innova.gob.mx/work/resources/LocalContent /398/2/ Modelo_Estrat.pdf. [ Links ]

Moore, Mark H. (1995), Creating Public Value. Strategic Management in Government, Cambridge, Mass., Harvard University. [ Links ]

Naciones Unidas (2003), World Public Sector Report 2003. e- Government at the Crossroads, Nueva York, noviembre. [ Links ]

Office of Management and Budget (2002), "e-Government Strategie. Simplified Deliveryof Services to Citizens", http://www.whitehouse.gov/omb/inforeg/egovstrategy.pdf. [ Links ]

Office of the e-Envoy (2001), "Benchmarking Electronic Service Delivery", julio. [ Links ]

OCDE (2003a), The e-Government Imperative, París, septiembre. [ Links ]

OCDE (2003b), E-Government in Finland, París, octubre. [ Links ]

Orrego, Claudio y Rodrigo Araya (2002), "Internet en Chile: oportunidad para la participación ciudadana", Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo, Tema de desarrollo humano sustentable núm. 7, http://www.desarrollohumano.cl/textos otraspub/Pub07/internet.pdf. [ Links ]

Osorio, Carlos (2002), "¿Hacia un estado digital? Potencial, beneficios y problemas del gobierno electrónico", ponencia presentada en el Segundo Encuentro de Periodistas Digitales, Santiago de Chile, 9 de mayo. [ Links ]

Osorio, Carlos (2002), "Public Ends by Digital Means: Some Thoughts on e-Government and the creation of Public Value", NSF Digital Government Workshop, mayo. [ Links ]

Primo Braga, Carlos A. (2003), "Government in Developing countries: challenges and Opportunities", ponencia presentada en el III Global Forum on Fighting Corruption an Safeguarding Integrity, Seúl, 29-31 de mayo. [ Links ]

Prime Minister and the Minister for the Cabinet Office (1999), "Modernizing Government", http://www.archive.official-documents.co.uk/document/cm43/4310/4310. htm, marzo. [ Links ]

Rivera Urrutia, Eugenio (2003), Nueva economía, gobierno electrónico y reforma del Estado, Santiago de Chile, FLACSO, Editorial Universitaria. [ Links ]

Roy, J. (2003), "The Relational Dynamics of e-Governance: A case Study of the city of Ottawa", Public Performance and Management Review, vol. 26, núm. 4, pp. 391-403, 1 de junio. [ Links ]

SAT (2002), "Plan Estratégico 2002 del Servicio de Administración Tributaria", http://www.sat.gob.mx/sitio_internet/transparencia/51_943.html. [ Links ]

Secretaría de la Función Pública (2003), "Información de comprante", http://www.compranet.gob.mx. [ Links ]

Schedler, Kuno (2003), "Bericht zum Stand von e-government in der Schweiz 2002", Electronic Government Barometer, IDT Working Papers núm. 6. [ Links ]

Tapscott, Don (1997), La economía digital, Bogotá, McGraw-Hill. [ Links ]

The Berterlsmann Foundation (2001), Balanced e-Goverment; Connecting Efficient Administration and Responsive Democracy, Gütersloh, The Bertelsmann Foundation. [ Links ]

The National Office for the Information Economy (2000), "Government Online", The commonwealth Government's Strategy, http://www.govonline.gov.au/projects/strategy/GovOnlineStrategy.htm. [ Links ]

The Berterlsmann Foundation (2000-2001), "Government Online Survey. The Reporting Framework for the Government Online Strategy", http://www.govonline.gov.au/projects/strategy/GovernmentOnlineSurvey.htm. [ Links ]

Third Global Forum (2001), "Fostering Democracy and Development through e-Government Naples", http://www.globalforum.it/htm/frame/spagnolo/frset_spagnolo.htm, 15-17 de marzo. [ Links ]

West, Darrell (2000), "Assessing e-Government: The Internet, Democracy, and Service Delivery by State and Federal Governments", http://www.brown.edu/Departments/Taubman_Center/polreports/egovtreport00.html, septiembre. [ Links ]

West, Darrell (2001), "State and Federal e-government in the United States", http://www.brown.edu/Departments/Taubman_Center/polreports /egovt01us.html, septiembre. [ Links ]

Wimmer, María (2001), "European Development towards Online One-stop Government: The 'e-GOV' Project", en Proceedings of the ICEC2001 Conference, Viena, 31 de octubre a 4 de noviembre. [ Links ]

Wimmer, María (2002), "Integrated Service Modeling for Online One-stop Government", The International Journal of Electronic Commerce and Business Media, agosto. [ Links ]

Wimmer, María y Roland Traunmüller (2001), Toward an Integrated Platform for Online One-Stop Government, http://www.ercim.org/publication/ercim_News/enw48/wimmer.html. [ Links ]

Wimmer, M.; R. Traunmüller y K. Lenk (2001), "Electronic Business Invading the Public Sector: Considerations on Change and Design", en Proceedings of the 34 th Annual Hawaii International Conference on System Sciences, Institute of Electrical and Electronics Engineers, http://dlib2.computer.org/conferen/hicss/0981/pdf/ 09815006. pdf. [ Links ]

World Bank (2002), "Mexico Country Economic Memorandum: Challenges and Prospects for Tax Reform", http://www-wds.worldbank.org/servlet/WDSContentServer/WDSP/IB/2002/09/07/000094946_02082104031163/Rendered/PDF/multi0page.pdf. [ Links ]

World Bank (2003), "Implementation Completion Report (scl-43640) on an Adjustment Loan in the amount of US$700 million to the Banco Nacional de Obras y Servicios, SNC, with the Guarantee of the United Mexican States for Health System Reform-IMMS Project", http://www-wds.worldbank.org/servlet/WDSContentServer/WDSP/IB/2003/07/07/000160016_20030707124335/Rendered/INDEX/26236.txt. [ Links ]

*El presente documento ha sido preparado sobre la base de la investigación que desarrollaron el CIDE y CONCIERTO sobre gobierno electrónico en la administración pública federal por encargo de la Secretaría de la Función Pública. Agradezco los comentarios de Judith Mariscal, David Arellano, Ernesto Piedras y Javier Sánchez del CIDE, de Humberto Treviño y Luis Macías de CONCIERTO, y de todo el equipo de la Unidad de Gobierno Electrónico y Política de Tecnologías de la Información encabezados por Abraham Sotelo y Raúl de la Parra de la Secretaría de la Función Pública. Agradezco también las observaciones y sugerencias de dos dictaminadores anónimos.

Recibido: 20 de Noviembre de 2004; Aprobado: 25 de Julio de 2005

Creative Commons License Este es un artículo publicado en acceso abierto bajo una licencia Creative Commons