SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.13 número39La competencia cognoscitiva como configuración psicológica de la personalidad: algunas distinciones conceptualesUn acercamiento a la eficacia de los programas del gobierno federal orientados a mejorar la calidad de la educación básica índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Revista mexicana de investigación educativa

versión impresa ISSN 1405-6666

Resumen

PRECIADO CORTES, Florentina; GOMEZ NASHIKI, Antonio  y  KRAL, Karla. Ser y quehacer docente en la última década: un estudio cualitativo de las políticas de formación en el profesorado. RMIE [online]. 2008, vol.13, n.39, pp.1139-1163. ISSN 1405-6666.

This article presents a qualitative analysis of the experiences of professors at a Mexican university as they meet the requirements of the Professor Improvement Program. The study focuses on the way the program has affected teachers' work, the multiplication of tasks, and the evaluation process for obtaining a desirable profile. Doing teaching work, research, management, and tutoring places teachers in a difficult, stressful situation-especially female teachers who must combine full-time work with their roles as mother, wife, and daughter. This system implies the full dedication of faculty members, since functions and productivity are evaluated. They are undergoing a stage of transition in which the identity of a full-time teacher/researcher has not been completely understood or defined.

Palabras llave : academic personnel; gender; identity; higher education; educational policy; Mexico.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons