SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.29 número117Factores relacionados con la probabilidad de éxito en los Cursos Nacionales de Actualización en Matemáticas ILa educación en México: Los libros oficiales de lectura editados durante el gobierno de Lázaro Cárdenas, 1934-1940 índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Perfiles educativos

versión impresa ISSN 0185-2698

Resumen

GUTIERREZ, Talía Violeta. Policies of agricultural orientation and normalist pedagogy: Entre Ríos, Argentina, 1900-1920. Perfiles educativos [online]. 2007, vol.29, n.117, pp.85-110. ISSN 0185-2698.

This article analyzes a particular aspect of the educational policy in the province of Entre Ríos, Argentina, which aims at interrelating training of teachers, rural schooling, imparting methods of farming and animal husbandry between 1900 and 1920 in the midst of expanding agricultural exports. Within the context of the construction of hegemony by the ruling elite, the proposal that families belonging to subaltern sectors settle down in rural areas and that immigrants are assimilated was put forward by normalist educationists. Their role as agents of public policy in imparting agricultural methods - despite tensions with professional agronomists -marked them out especially because they occupied a key position in Alberdi, the normalista school for rural teachers.

Palabras llave : Educational policies ; Normalismo ; Entre Ríos; Argentina ; Agricultural orientation.

        · resumen en Español     · texto en Español

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons