SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.2 issue4La señorita Lupe. Acercamiento a una novela del ciclo revolucionarioA la búsqueda de un canon literario mexicano: de El Recreo de las Familias a El Renacimiento author indexsubject indexsearch form
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Valenciana

Print version ISSN 2007-2538

Valenciana vol.2 n.4 Valenciana Jul./Dec. 2009

https://doi.org/10.15174/rv.v0i4.244 

Artículos

Tinísima como collage lingüístico: la estética dialógica de Elena Poniatowska

Clary Loisel1 

1Universidad de Montana


Resumen

En la primera parte de este artículo se comenta la multiplicidad lingüística y formal de Tinísima, de Elena Poniatowska. En la segunda, se analiza cómo las secuelas de la vida caótica de Tina Modotti, como una mujer seductora, carismática y trabajadora, la dejan vacía y sin un verdadero sentido de sí misma. Asimismo se cuestiona la reinvención repetida de Modotti, su auto-identificación mediante su amor, y el control y sentido de identidad que establece temporalmente por medio de la fotografía.

Palabras clave: Tinísima; Poniatowska; Bajtín; Modotti; multiplicidad

Abstract

The first part of this article explores the multiplicity of language and form in the novel Tinísima, by Elena Poniatowska. The second half will explore how the aftermath of Tina Modotti’s chaotic life as a seductive, charismatic, workaholic young woman, as reflected in Poniatowska’s narrative choices, leaves Modotti empty and lacking a true sense of self. It will also question Modotti’s repeated reinvention of herself, her self-identification through her love, and the control and sense of identity she temporarily achieves through photography.

Keywords: Tinísima; Poniatowska; Bajtín; Modotti; multiplicity

Texto completo disponible sólo en PDF.

Bibliografía

Bajtín, Mijaíl, 2004, “Discourse in the Novel”, en Rifkin, Julio y Michael Ryan (eds.), Literary Theory: An Anthology, 2a ed., Madden, Blackwell Publishing, pp. 674-685. [ Links ]

Ferreira-Pinto, Cristina, 1994, “World Literature in Review: Spain”, en World Literature Today, invierno, p. 90. [ Links ]

Medeiros-Lichem, María Teresa, 1999, Reading the Feminine Voice in Latin American Women’s Fiction from Teresa de la Parra to Elena Poniatowska and Luisa Valenzuela (tesis), Carleton University; disponible en http://www.proquest.com/Links ]

Paz, Octavio, 1980, The Labyrinth of Soltude: Life and Thought in Mexico, trad. Lysander Kemp, Nueva York, Grove Press. [ Links ]

Peden, Margaret Sayers, 1991, Out of the Volcano: Portraits of Contemporary Mexican Artists, Washington y Londres, Smithsonian Institution Press. [ Links ]

Pobutsky, Aldona Bialowas, 2002, The Extraordinary Bodies in Elena Poniatowska, Elena Garro, Elvira Orphee and Alina Diaconu (tesis), Wayne State University; disponible en http://www.proquest.com/Links ]

Poniatowska, Elena, 2002, “How I Started Writing Chronicles and Why I Never Stopped”, en Corona, Ignacio y Beth Jorgensen (eds.), The Contemporary Mexican Chronicle: Theoretical Perspectives on the Liminal Genre, Albany, State University of New York Press, pp.37-46. [ Links ]

_____, Tinisima, 1995, trad. Katherine Silver, Nueva York, Penguin Books. [ Links ]

Stavans, Ilán, 1996, “Revolution in Camera”, en The Nation, 28 octubre. [ Links ]

Watts, Brenda, 1990, Strength Hidden Weakness: Feminist Testimonial Fiction in Mexico (tesis), Missoula, University of Montana. [ Links ]

Creative Commons License Este es un artículo publicado en acceso abierto bajo una licencia Creative Commons