SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.54 número2On second-order mimetic and conservative finite-difference discretization schemesMathematics motivated by physics: the electrostatic potential is the Coulomb integral transform of the electric charge density índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Revista mexicana de física E

versión impresa ISSN 1870-3542

Rev. mex. fís. E vol.54 no.2 México dic. 2008

 

Enseñanza

 

Simple assembling of organic light–emitting diodes for teaching purposes in undergraduate labs

 

S. Vázquez–Córdova, G. Ramos–Ortiz, J.L. Maldonado, M.A. Meneses–Nava, and O. Barbosa–García

 

Centro de Investigaciones en Óptica, Apartado Postal I–948, 37000 León, Guanajuato, México, Phone: (+52 477) 441 4200, Fax: (+52 477) 441 4209 *e–mail: garamoso@cio.mx

 

Recibido el 21 de septiembre de 2007
Aceptado el 15 de abril de 2008

 

Abstract

Electroluminescent organic molecules and polymers have emerged as advanced materials used to fabricate organic light–emitting diodes (OLEDs) whose unique technological features could revolutionize the industry of flat–panel displays. Although in many cases these novel organic materials combine low cost and ease of processing, OLEDs fabrication for educational purposes has rarely been reported. In this work, we report a simple and inexpensive method to fabricate organic electroluminescent devices intended for educational purposes at the undergraduate level of physics, chemistry and material sciences. For ease of fabrication the cathode in the diode structure was formed by either an alloy of Bi–Pb–Cd–Sn or by a Ga–In alloy in the liquid phase, or simply by silver paint, whereas we used ITO (Indium Tin Oxide) deposited on glass substrates as the anode. Substrates of flexible plastic were also used. The OLEDs were fabricated using the spin–coating technique with solutions of the fluorescent materials Alq3 and MEH:PPV, as well as the phosphor complex Ru(bpy)3. We report measurement data on current–voltage curves, luminescence, and efficiencies obtained by students fabricating and testing the devices under normal room conditions.

Keywords: OLED; organic materials; education.

 

Resumen

Recientemente los polímeros y moléculas orgánicas electroluminescentes han surgido como una nueva generación de materiales avanzados que tienen un gran potencial tecnologico; muestra de ello es el desarrollo de OLEDs (diodos orgánicos emisores de luz, por sus siglas en inglés) que podrían revolucionar la industria de pantallas planas (flat–panel displays). Aunque estos nuevos materiales son de bajo costo y fácil procesamiento, su potencial como herramientas de enseñanza ha sido poco aprovechado y por tanto existen pocos reportes al respecto en la literatura. En este trabajo presentamos un método económico para fabricar y caracterizar diodos orgánicos emisores de luz bajo la perspectiva de la enseñanza a niveles universitarios en áreas de la física, química o ciencia de materiales. Para una fabricación sencilla usamos como catodos las aleaciones de Bi–Pb–Cd–Sn y Ga–In, esta última en forma líquida; de manera similar, usamos pintura de plata para tal propósito, en tanto que como ánodo se utilizó ITO (oxido de estaño indio) depositado sobre sustratos de vidrio. Sustratos flexibles de plástico fueron también utilizados. Los OLEDs se fabricaron empleando la técnica de deposición por centrifugación a partir de soluciones de las moléculas fluorescentes Alq3 y MEH:PPV, así como del material fosforescente complejo de Ru(bpy)3. Se reportan datos de luminiscencia, curvas de corriente–voltaje y cálculos de eficiencia obtenidos por estudiantes que fabricaron y caracterizaron estos dispositivos bajo condiciones normales de presión, temperatura y humedad.

Descriptores: OLED; materiales orgánicos; enseñanza y educación.

 

PACS: 78.60.Fi; 42.70.Jk; 01.40.–d; 01.50.Pa

 

DESCARGAR ARTÍCULO EN FORMATO PDF

 

Acknowledgments

This work was partially supported by CONCYTEG through grant 07–04K662–080 A3. Authors wish to thank students Laura Aparicio, Diecenia Peralta, Juan Flores and Nohemi Bravo for their contributions in chemical synthesis, sample preparation, and characterization. We also wish to thank Martin Olmos for his technical assistance.

 

References

1. G. Destriau, J. Chem. Phys. 33 (1936) 587.        [ Links ]

2. B. Geffroy and P. le Roy, C. Prat, Polym. Int. 55 (2006) 572.        [ Links ]

3. U. Mitschke and P. Bauerle, J. Mater. Chem. 10 (2000) 1471.        [ Links ]

4. L.S. Hunga and C.H. Chen, Materials Science and Engineering R 39 (2002) 143.        [ Links ]

5. N.K. Patel, S. Cin, and J.H. Burroughes, IEEE J. Sel. Top. QE 8 (2002) 346.        [ Links ]

6. See for instance http://www.kodak.com, http://www2.dupont.com/Displays/enUS/productsservices/oled/, http://www.research.philips.com/password/archive/20/polymeroled.html, http://www.cdtltd.co.uk/        [ Links ]

7. Mei–Rong Huang, Tao Tao, Xin–Gui Li, and Qian–Cheng Gong, Am. J. Phys. 75 (2007) 839.        [ Links ]

8. G.P. Smestad and M. Grtzel, Journal of Chemical Education 75 (1998) 6.        [ Links ]

9. G.P. Smestad, Solar Energy Materials and Solar Cells 55 (1998) 157.        [ Links ]

10. D.J. McGee and M.D. Matlin, Am. J. Phys. 69 (2001) 10.        [ Links ]

11. H. Sevian, S. Mller, H. Rudmann, and M.F. Rubner, Journal of Chemical Education 81 (2004) 1620.        [ Links ]

12. H. Bassler, Phys. Stat. Sol (B) 175 (1993) 15;         [ Links ] P.M. Borsenberger, E.H. Magin, M. van der Auweraer, and F.C. de Schryver, Phys. Stat. Sol. (A) 140 (1993) 9.        [ Links ]

13. F.G. Gao and A.J. Bard, J. Am. Chem. Soc. 122 (2000) 7426.        [ Links ]

14. See for instance, Introduction to radiometry and photometry, R. McCluney (Artech House, Inc., USA 1994).        [ Links ]

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons