SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.52 issue4Electrochemical Treatment of Synthetic Wastewaters Containing Alphazurine A Dye: Role of Electrode Material in the Colour and COD RemovalMercury Speciation in Contaminated Soils from Old Mining Activities in Mexico Using a Chemical Selective Extraction author indexsubject indexsearch form
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Journal of the Mexican Chemical Society

Print version ISSN 1870-249X

J. Mex. Chem. Soc vol.52 n.4 Ciudad de México Oct./Dec. 2008

 

Article

 

Recent Trend in Ozone Levels in the Metropolitan zone of Mexico City

 

Javier Audry Sánchez, and Francisco Javier Garfias Ayala

 

Facultad de Química. Departamento de Fisicoquímica. Universidad Nacional Autónoma de México. México, D.F. 04510 México jgarfias@servidor.unam.mx

 

Received January 24, 2008
Accepted December 2, 2008

 

Abstract

Ozone concentration in the atmosphere of Mexico City is analyzed for the period 2000–2006, finding an average reduction of 24%, in spite of not meeting the norm of 110 ppb in more than 42% of the days in Pedregal. The maximum ozone levels in the last three years were 250 ppb well above the norm of 110 ppb. The number of vehicles registered in the Federal District has increased in the period by an average of 35%. Notwithstanding the increase in vehicular fleet, improvement of air quality is ascribed to the replacement of old cars by more efficient and less contaminating new cars. To decrease even more the ozone concentration, it is suggested to decrease further the Reid Vapor Pressure of gasoline to 7.0 psia to reduce the evaporation of light olefins.

Keywords: Ozone, replacement of old cars by new ones, daily emission

 

Resumen

Se analiza la concentración de ozono en la atmósfera de la Zona Metropolitana de la Ciudad de México durante el período 2000–2006, encontrando una reducción promedio de 24%, a pesar de que no se cumple con la norma de 110 ppb en más de 42% de los días en la estación de Pedregal. El máximo nivel de ozono en los últimos tres años fue de 250 ppb, arriba de la norma de 110 ppb. El número de vehículos registrados en el Distrito Federal tuvo un incremento promedio en el periodo de 35%. A pesar del incremento vehicular, la mejoría en la calidad del aire se adscribe al remplazo de vehículos viejos contaminantes por más eficientes y menos contaminantes vehículos. Para disminuir aún más los niveles de ozono se propone reducir la presión Reid de la gasolina a 7 psia, lo cual reduciría la evaporación de las olefinas ligeras.

Palabras clave: Ozono, remplazo de vehículos viejos por nuevos, emisión promedio diaria.

 

DESCARGAR ARTÍCULO EN FORMATO PDF

 

References

1. Garfias Ayala, F. J.; and Díaz Gutiérrez L., <<Gasolinas Oxigenadas: The Mexican Experiences, Fondo de Cultura Económica, México. 2003.         [ Links ]

2. Garfias, F. J.; Huesca, R. La gasolina del Valle de México, p. 1 in <<Contaminación Atmosférica III>> by García Colín Leopoldo y Varela Ham Juan Rubén, El Colegio Nacional, México. 2001.         [ Links ]

3. Personal survey conducted by Javier Audry Sánchez. 2007.         [ Links ]

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License