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Journal of the Mexican Chemical Society

versão impressa ISSN 1870-249X

J. Mex. Chem. Soc vol.49 no.3 Ciudad de México  2005

 

Article

 

Economics on the Use of Oxygenates

 

Luis Díaz-Gutiérrez,1 Nicolás Rodríguez-Martínez,2 Francisco Javier Garfias-Vásquez and Francisco Javier Garfias-Ayala*3

 

1 Instituto Mexicano del Petróleo, Eje Central 152, México, D.F. CP 07730.

2 Petróleos Mexicanos, Marina Nacional 329, México, D.F. CP 11311.

3 Facultad de Química, Universidad Nacional Autónoma de México, Ciudad Universitaria, México, D.F. C.P. 04510. jgarfias@servidor.unam.mx

 

Recibido el 25 de mayo de 2005.
Aceptado el 29 de septiembre de 2005.

 

Abstract

The cost of oxygenating gasoline is analyzed considering spot prices prevailing in the American Coast of the Gulf of Mexico from May to July 2003. We found that it is cheaper to oxygenate gasoline using MTBE rather than EtOH, when unsubsidized EtOH prices are considered. Refineries in countries no subsidizing EtOH, having fluid catalytic cracking units, will find advantageous to use light olefins present in the catalytic gasoline to produce ethers.

Key words: Economics; Oxygenates; Reformulated Gasoline; Ethanol; Methyl terbutyl ether.

 

Resumen

Se analizan los costos de oxigenar gasolina al considerar los precios spot prevalecientes en la Costa Estadounidense del Golfo de México de mayo a julio del 2003. Encontramos que resulta más económico oxigenar gasolina usando éter metil terbutílico (MTBE) que etanol (EtOH), cuando los precios no subsidiados del EtOH se consideran. Refinerías de países que no subsidian etanol y que cuentan con unidades de rompimiento catalítico fluido, tienen ventajas al usar las olefinas ligeras de la gasolina catalítica para producir éteres.

 

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