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Journal of applied research and technology

On-line version ISSN 2448-6736Print version ISSN 1665-6423

J. appl. res. technol vol.11 n.5 Ciudad de México Oct. 2013

 

Web Tools 2.0 for Health Promotion in Mexico

 

M.M. García-Cuéllar, L. Ochoa-Tello, M.L. Atrián-Salazar, L.S. Palacio-Mejía, J.E. Hernández-Ávila, E.L. González-González*

 

National Institute of Public Health, Mexico. Information Center for Public Health Decisions. Cuernavaca, Morelos, Mexico. *leonel.gonzalez@insp.mx.

 

ABSTRACT

Web Tools 2.0 are potential allies for health promotion, since they can provide the population with information in order to improve their health; they are an effective way to share knowledge within the health sector institutions. In Mexico, these tools are used by public and private organizations. We explain what Web Tools 2.0 are and which the ones mostly used in the health field are. For this, a documentary research project was carried out and scientific virtual libraries were consulted; the information was collected and analyzed, with the following results: the ones that are mostly used are the social networks, followed by the content management platforms and, finally, by the knowledge management systems. Mexico faces the challenge of increasing access to these tools for most of the population as well as extending digital literacy.

Keywords: health promotion, e-health, Web Tools 2.0, information and communication technologies, Mexico.

 

RESUMEN

Las herramientas Web 2.0 tienen un gran potencial en el campo de la promoción de la salud, porque pueden hacer llegar información a la población con el fin de capacitarla para mejorar su salud, y constituyen un medio eficaz para difundir y compartir conocimientos al interior de las instituciones del sector salud. En México, en la promoción de la salud apoyada con estas herramientas concurren instituciones públicas, privadas y organizaciones no gubernamentales. En el presente trabajo se da a conocer qué son las herramientas Web 2.0 y cuáles son las más usadas en la promoción de la salud. Para ello se realizó una investigación documental y se consultaron bibliotecas virtuales científicas; se recuperó y analizó la información, con los siguientes resultados: las más utilizadas son las redes sociales, seguidas de los administradores de contenidos y, por último, los gestores de conocimiento. México enfrenta el reto de aumentar el acceso a éstas para la mayoría de la población y extender la alfabetización digital.

 

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