SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.1 número1Journal of applied research and technology: PresentationOptimization on RF devices design applied in wireless communications índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Journal of applied research and technology

versión On-line ISSN 2448-6736versión impresa ISSN 1665-6423

J. appl. res. technol vol.1 no.1 Ciudad de México abr. 2003

 

Applying the logo environment: learning, doing and discovering through computerized learning projects

 

M. A. Murray-Lasso

 

Computer-Aided Teaching Unit, Department of Systems Engineering, Graduate Division of the Faculty of Engineering National Autonomous University of Mexico.

 

Received: March 23th 2001.
Accepted: January 25th 2002.

 

ABSTRACT

In this paper the Logo environment is applied to several original computerized learning projects, each of a very different nature: one for learning geometry generating numerous instances for verifying the results of a little known theorem of plane geometry, a second for learning the basics of the physical foundations of music through the construction, using the keyboard of the computer, of a little piano, and a third one to learn some aspects of Spanish grammar involving the conjugation of regular and irregular verbs. The projects were carefully selected to illustrate a wide range of possibilities and the flexibility of the Logo language and power of its instruction set and adaptive data structure. After introducing the main ideas of the Logo educational philosophy, a short introduction to the language is given followed by an introduction to the concept of a microworld. Next the idea of a computerized learning project is explained and the three projects mentioned above are presented. Complete listings of simple programs in Logo Writer are included together with some ideas for extending the projects in different directions. The projects presented in the paper are of a slightly more advanced nature than what usually appears in books on Logo. The paper is sprinkled with learning ideas that can be tried with groups of youngsters.

Keywords: Learning environment, Logo, computerized learning project, Logo Writer.

 

RESUMEN

En este artículo se aplica el ambiente Logo a varios proyectos computarizados de aprendizaje, cada uno de una naturaleza muy diferente: uno para aprender geometría generando casos particulares de los resultados de un teorema poco conocido de geometría plana, un segundo para aprender los fundamentos de la música a través de la construcción, utilizando el teclado de la computadora, de un pianito y un tercero para aprender algunos aspectos de la gramática española relativos a la conjugación de verbos regulares e irregulares. Se seleccionaron cuidadosamente los proyectos que se incluyen para ilustrar la gama amplia de posbilidades y la flexibilidad del lenguaje Logo, así como el poderío de su conjunto de instrucciones y de su estructura de datos adaptable. Después de introducir las principales ideas de la filosofía educativa Logo, se da una breve introducción al lenguaje seguida de una introducción al concepto de micromundo. A continuación se explica la idea de un proyecto computarizado de aprendizaje y se presentan los tres proyectos mencionados. Se incluyen listados completos de programas sencillos en Logo Writer junto con algunas ideas para extenderlos proyectos en diferentes direcciones. Los proyectos presentados en el artículo son de una naturaleza ligeramente más avanzada que la que normalmente aparece en los libros sobre Logo. El artículo está salpicado con ideas de aprendizaje que se pueden ensayar con grupos de jóvenes.

 

DESCARGAR ARTÍCULO EN FORMATO PDF

 

Reference

[1] Papert S., 1981 Mindstorms: Children, Computers, and Powerful Ideas, Basic Books, New York, 1980. There is a Spanish translation: Desafío a la Mente: Computadoras y Educación, Ediciones Galápago, Buenos Aires.         [ Links ]

[2] Fapert S. 1993, The Children's Machine: Rethinking School in the Age of the Computer, Basic Books, New York.         [ Links ]

[3] Logo Computer Systems, Inc, LogoWriter: Guía de Referencia, Macrobit Editores, México, 1990.         [ Links ]

[4] Murray-Lasso M. A., Introducción a LogoWriter: Un Lenguaje Educativo, Memoria del X Simposio Internacional de Computación en la Educación, Sociedad Mexicana de Computación en la Educación, México, October 1994, pp. 41-69.         [ Links ]

[5] Murray-Lasso M. A., Introducing Computers to Teenagers through Music The Computing Teacher: Journal of the Society for Technology in Education, February 1993, pp. 8-12.         [ Links ]

[6] Hoyles C. and Noss R., 1992, Learning Mathematics and Logo, MIT Press, Cambridge, MA.         [ Links ]

[7] Abelson H. and diSessa A., 1981 Turtle Geometry: The Computer as a Medium for Exploring Mathematics , MIT Press, Cambridge, MA.         [ Links ]

[8] Paradigm Software, Inc., Object Logo, Paradigm Software, Inc., Cambridge, MA, 1990.         [ Links ]

[9] Murray-Lasso M. A., La Enseñanza de la Gramática Española con Ayuda de la Computadora, Memorias del Segundo Seminario Internacional La Implantación de la Computadora en la Educación Latinoamericana, Secretaría de Educación Pública de México, México, April 1991, pp. 181-195.         [ Links ]

[10] Alsina R., 1990, Todos los Verbos Castellanos Conjugados, (4a. Edición,) Ediciones Teide, Barcelona,         [ Links ].

[11] Logo Computer Systems, Inc., Las Técnicas Micromundos, LCSI, Montreal, 1994.         [ Links ]

[12] Murray-Lasso M. A., Introducing Recursion Gently through Logo, Memoria del XI Simposium Internacional de Computación en la Educación, SOMECE, Puebla, October 1995, pp. 358-370.         [ Links ]

[13] Grant C. R. y de Antueno E A., 1996 Logo Gráfico Versión 4. Manual del Usuario. Descripción de Primitivas. Apéndices, Fundaustral, Buenos Aires.         [ Links ]

[14] Yoder S. y Moursund D., 1996 Introduction to Microworlds: A Logo-Based Hypermedia Environment, (Second Edition), International Society for Technology in Education, Eugene, OR.         [ Links ]

[15] S. Papert, 1980 Commputer-Based Microworlds in The Computer in the School: Tutor, Tool, Tutee, R. P. Taylor (Ed.,) Teachers College Press, New York.         [ Links ]

[16] Harvey B., 1987 Computer Science Logo Style, 3 Volumes, MIT Press, Cambridge, MA, 1985, 1986.         [ Links ]

[17] Logo Foundation, 250 West 57th. Street Suite 2603, New York, NY, 10107-2603, U.S.A.         [ Links ]

[18] Terrapin Software, Inc., 400 Riverside Street, Portland, ME 04103, U.S.A.         [ Links ]

[19] Murray-Lasso M. A., El Proyecto Educativo Computarizado: Un Ejemplo en Logo Memoria de SOMECE '93: Simposio Internacional de Computación e Educación, Sociedad Mexicana de Computación en la Educación, Querétaro, July 1993, pp. 101 - 103.         [ Links ]

[20] International Society for Technology in Education (ISTE,) 1787 Agate Street, Eugene, OR, 97403-1923.         [ Links ]

[21] Logo Exchange: Journal of the ISTE Special Interest Group for Logo-Using Educators.         [ Links ]

[22] MIT Media Lab E15-309, 20 Ames Street, Cambridge, MA 02139, U.S.A.         [ Links ]

[23] Logo Computer Systems, Inc. (LCSI,) 3300 Cote Vertu, Suite 201, Montreal, Quebec H4R 2B7, CANADA.         [ Links ]

[24] Murray-Walpole G., Murray-Lasso M. A., y Murray-Walpole V., Cómo Ejecutar Música Clásica por Computadora sin Previo Entrenamiento, Memoria del Tercer Simposio Internacional La Computación y la Educación Infantil y Juvenil, Academia de la Investigación Científica, Puebla, October 1986, pp. 34.1 - 34.11.         [ Links ]

[25] de Antueno E A., Naveira A. M. y Thompson H. H., 1984 Computación en el Colegio - LOGO: Espejo de la Mente, Editorial Informática Educativa, Buenos Aires.         [ Links ]

[26] Fundaustral, F. L. Beltrán 267 - 1406 Buenos Aires, Argentina.         [ Links ]

[27] Polya G., 1981 Mathematical Discovery, Vols. I and II, (Combined Edition), John Wiley & Sons, Inc., New York.         [ Links ]

[28] Murray-Lasso M. A., Aplicación de los Números Complejos en la Enseñanza de la Geometría Plana Ingeniería: Investigación y Tecnología, Vol. 1, No. 5, October-December 2000, pp. 215-223.         [ Links ]

[29] Kelly P., Von Aubel's Quadrilateral Theorem, Mathematics Magazine, January 1966, pp. 35-37.         [ Links ]

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons