SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 issue17Quotation, Commentary and Reformulation in Crossing through a Fragment from the New TestamentSteps and Small Stairways for Access to Small Constructions in the Towns of Ajusco (Mexico City): Morphology and Dreaming author indexsubject indexsearch form
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Tópicos del seminario

On-line version ISSN 2594-0619Print version ISSN 1665-1200

Tóp. Sem  n.17 Puebla Jan./Jun. 2007

 

Artículos

Los Pasajes y el sentido de la historia. Forma, figuración y significación de la errancia

Passages and the Meaning of History. Form, Figuration and the Signification of Wandering

Les Passages et le sens de l'histoire. Forme, figuration et signification de l'errance

Raymundo Mier* 

* Profesor e investigador de la Universidad Autónoma Metropolitana-Xochimilco, Departamento de Educación y Comunicación, Posgrado en Ciencias Sociales, Calzada del Hueso 1100, Col. Villa Quietud, 04960 México, D.F. Correo electrónico: rmiergarza@aol.com

Resumen:

A lo largo de su vida, Walter Benjamin bosqueja un vasto proyecto de escritura que incorporará el espectro de sus inquietudes intelectuales, sus trayectorias reflexivas, sus exploraciones y tentativas de articular, en una amplia red de referencias y alusiones cruzadas, la suma de sus epifanías. Esa obra, necesariamente inconclusa, fragmentaria, lleva un nombre pleno de resonancias: el trabajo de los pasajes. Toma como hilo conductor una reflexión sobre el espacio, la orientación y los ritmos de cuerpos y miradas en las disposiciones espaciales de la ciudad, invenciones arquitectónicas ofrecidas por la modernidad y que forjan una composición densa de las transiciones de la sensibilidad, las técnicas de expresión, las mutaciones de la percepción, la comprensión del tiempo y de las metamorfosis en la interpretación de la historia. El texto que aquí ofrecemos busca explorar algunas facetas de estos pasajes inagotables y sus alcances en la meditación estética contemporánea y en nuestras concepciones de la significación.

Abstract:

During his life, Walter Benjamin sketched a vast project of a work of writing that would embody the whole spectrum of his intellectual concerns, the path of his reflections, his explorations and his efforts to articulate, into a vast web of crossed references and allusions, the sum of his epiphanies. That work, necessarily unfinished and fragmentary, bears a name full of echoes: the work of the passages. It takes as a guiding thread a reflection on space, orientation and rhythms of bodies and gazes on the spatial arrangements of the city, architectonic inventions offered by modernity and which create a dense composition of the transitions of sensibility, techniques of expression, changes of perception, comprehension of time and the metamorphoses of the interpretation of history. The text here offered seeks to explore some of the facets of these inexhaustible passages and there significance for the meditation on contemporary aesthetics and for our conceptions of meaning.

Résumé:

Tout au long de sa vie, Walter Benjamin ébauche un vaste projet d’écriture qui incorporera le spectre de ses inquiétudes intellectuelles, ses trajectoires réflexives, ses explorations et tentatives d’articuler, dans un ample réseau de références et d’allusions croisées, la somme de ses épiphanies. Cette oeuvre, nécessairement non conclue, fragmentaire, porte un nom rempli de résonances : le travail des passages. Il prend comme fil conducteur une réflexion sur l’espace, l’orientation et les rythmes des corps et des regards dans les dispositions spatiales de la ville, inventions architectoniques offertes par la modernité et qui forgent une composition dense des transitions de la sensibilité, les techniques d’expression, les mutations de la perception, la compréhension du temps et les métamorphoses dans l’interprétation de l’histoire. Le texte qui nous offrons ici cherche à explorer certaines facettes de ces paysages inépuisables et leurs atteintes dans la méditation esthétique contemporaine et dans nos conceptions de la signification.

Texto completo disponible solo en PDF.

Referencias

Barthes, Roland (1980). La chambre claire, París: Cahiers du Cinéma, Seuil/Gallimard. [ Links ]

Benjamin, Walter (1972). Gesammelte Werke, 7 vols., Rolf Tiedemann y Hermann Schweppenhäuser (eds.), Frankfurt: Suhrkamp. [ Links ]

_______, (1983). Das Passagen-Werk, 2 vols., Rolf Tiedemannn (ed.), Frankfurt: Suhrkamp. [ Links ]

Bloch, Ernst (1985). Das Prinzip Hoffnung, 3 vols., Frankfurt: Suhrkamp . [ Links ]

Tiedemann, Rolf (1983). Dialektik im Stillstand, Frankfurt: Suhrkamp . [ Links ]

______, (1983). “Das Passagen-Werk. Einleitung des Herausgebers”, en Walter Benjamin, Das Passagen-Werk, 2 vols., Frankfurt: Suhrkamp. [ Links ]

Creative Commons License Este es un artículo publicado en acceso abierto bajo una licencia Creative Commons