SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.10 issue25Los jóvenes del siglo XXI, ¿para qué trabajan? Los sentidos del trabajo en la vida de jóvenes de sectores urbano-populares de la Ciudad de MéxicoTechnical Secondary Schools: Their Contribution to Job Training for Poor Sectors author indexsubject indexsearch form
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Revista mexicana de investigación educativa

Print version ISSN 1405-6666

RMIE vol.10 n.25 Ciudad de México Apr./Jun. 2005

 

Sección temática

Trabajo infantil urbano y logro en matemáticas de la educación básica. Un modelo de dos niveles

Rubén Cervini* 

*Rubén Cervini es profesor titular e investigador del Departamento de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Quilmes. Roque Saenz Peña 180 Bernal, Provincia de Buenos Aires, Argentina. CE: racervini@arnet.com.ar


Resumen

En este estudio se investigan las relaciones entre trabajo infantil y rendimiento en matemáticas del alumno del 7º año de la educación básica en el área urbana. Se analizan los datos del Operativo Nacional de Evaluación de la Calidad de la Educación de 1997, realizado por el Ministerio de Cultura y Educación de la Nación, referidos a los alumnos del 7º año de la educación general básica de Argentina. El archivo es de 1 283 escuelas y 30 630 alumnos. Se construye un indicador específico de intensidad de trabajo infantil con base en el lugar y el tiempo diario de trabajo. Se utiliza la técnica estadística de “modelo jerárquicos lineales” con dos niveles (alumnos y escuela). Se estima el efecto del trabajo infantil sobre el rendimiento escolar, previo control del nivel socioeconómico y cultural familiar y contextual. Se extraen y discuten conclusiones.

Palabras clave: aprovechamiento escolar; trabajo infantil; educación básica; matemáticas; igualdad de oportunidades; Argentina

Abstract

This study investigates the relationships between child labor and the mathematics performance of seventh graders in urban areas. An analysis is made of data from the Operativo Nacional de Evaluación de la Calidad de la Educación (National Evaluation of Educational Quality) carried out in 1997 by Argentina’s National Ministry of Culture and Education, concerning students enrolled in the seventh year of basic general education. The file includes Argentine 1,283 schools and 30,630 students. A specific indicator of the intensity of child labor is constructed, based on the place and amount of daily work. The statistical technique of “linear hierarchical models” with two levels (students and school) was used. The effect of child labor on scholastic achievement is estimated, after controlling the socioeconomic level, family culture and context. Conclusions are established and discussed.

Key words: school achievement; child labor; basic education; mathematics; equal opportunities; Argentina

Texto completo disponible sólo en PDF.

Bibliografía

Aitking, M. y Longford, N. (1986). “Statistical modelling issues in school effectiveness”, Journal of the Royal Statistical Society A, 149, pp.1-42. [ Links ]

Akabayashi, H. y Psacharopoulos, G. (1999). “The trade-off between child labour and human capital formation: a Tanzanian case study”, Journal of Development Studies, vol. 35, núm. 5, pp. 120-140. [ Links ]

Beegle, K., Dehejia, R. y Gatti, R. (2004). Why should we care about child labor?, World Bank y Columbia University (manuscrito). [ Links ]

Boozer, M. A. y Suri, T. K. (2001). Child labour and schooling decisions in Ghana, Yale University (manuscrito). [ Links ]

Bourdieu, P. (1991). El sentido práctico, Madrid: Taurus Humanidades. [ Links ]

Bryk, A. y Raudenbush, S. (1992). Hierarchical Linear Models for Social and Behavioral Research: Applications and Data Analysis Methods, Newbury Park, ca: Sage. [ Links ]

Cervini, R. (2002). “Desigualdades en el logro académico y reproducción cultural en la educación primaria de argentina. Un modelo de tres niveles”, Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. 7, núm. 16, pp. 445-500. [ Links ]

Edmonds, E. (2002). Is child labour inefficient? Evidence from large cash transfers, Dartmouth University (manuscrito). [ Links ]

Fyfe, A. (1989). Child Labour, Cambridge: Poly Press. [ Links ]

Goldstein, H. (1987). Multilevel models in educational and social research, Londres: Griffin. [ Links ]

Goldstein, H.; Rasbash, J.; Plawis, I.; et al. (1998). A user guide to MLWINN, Londres: University of London. [ Links ]

Heady, C. (2000). “What is the effect of child labour on learning achievement? Evidence from Ghana”, Innocenti Working Papers, núm. 79, Florencia: UNICEF. [ Links ]

IPEC/ILO (2002). “Every child counts. New global estimates on child labour”, International Programme on the Elimination of Child Labour, Ginebra: International Labour Office. [ Links ]

IPEC/MTEySS (2002). “Actualización diagnóstica del trabajo infantil en la Argentina”. Programa Internacional para la Erradicación del Trabajo Infantil, Buenos Aires: Ministerio del Trabajo, Empleo y Seguridad Social. [ Links ]

Laboratorio Latinoamericano de la Evaluación de la Calidad de la Educación (LLECE) (2001). Primer estudio internacional comparativo. Informe técnico, Santiago: OREALC/UNESCO. [ Links ]

Lansky, M. (1997). “Perspectivas. Trabajo infantil. Cómo se está enfrentando el problema”, Revista Internacional del Trabajo. [ Links ]

Nielsen, H.S. (1998). “Child labour and school attendance: two joint decisions”, Working Paper 98-15, Centre for Labour Market and Social Research, University of Aarthus and the Aarthus School of Business. [ Links ]

Nuttall, D.; Goldstein, H.; Prosser, R. y Rasbash, J. (1989). “Differential school effectiveness”, International Journal of Educational Research, vol. 13, núm. 7, pp. 769-776. [ Links ]

Orazem, P. y Gunnarsson, V. (2003). “Child labour, school attendance and performance: A review”. ILO/IPEC Working Paper, Ginebra: International Programme on the Elimination of Child Labour / International Labour Office. [ Links ]

Patrinos, H. A. y Psacharopoulos, G. (1995). “Educational performance and child labour in Paraguay”, International Journal of Educational Development, vol. 15, núm. 1, pp. 47-60. [ Links ]

Patrinos, H. A. y Psacharopoulos, G. (1997). “Family size, schooling and child labour in Peru. An empirical analysis”, Journal of Population Economics, vol. 10, pp.387-405. [ Links ]

Post, D. y Pong, S. (2000). “Employment during middle school: The effects on academic achievement in the us and abroad”, Educational Evaluation and Policy Analysis, vol. 22, núm. 3, pp. 273-298. [ Links ]

Psacharopoulos, G. (1997). “Child labor versus educational attainment: some evidence from Latin America”, Journal of Population Economics , vol. 10, pp. 377-386. [ Links ]

Ravallion, M. y Quentin Wodon (2000). “Does child labour displace schooling? Evidence on behavioral responses to an enrolment subsidy”, Economic Journal, 100, marzo, pp. C158-175. [ Links ]

Ray, R. y Lancaster, G. (2003). “Does child labour affect school attendance and school performance? Multi Country evidence on simpoc data”, Discussion Paper 2003-2004 School of Economics, Australia: University of Tasmania. [ Links ]

Rosati, F. y Rossi, M. (2001). “Children’s working hours, school enrolment and human capital accumulation: Evidence from Pakistan and Nicaragua”, Understanding Children’s Work, ILO/UNICEF/WB (manuscrito). [ Links ]

Sánchez, M., Orazem, P. y Gunnarsson, V. (2003). “The effect of child labour on mathematics and language achievement in Latin America”, en P. Orazem, G. Sedlacek y Z. Tzannatos (eds.). World Bank. [ Links ]

Wahba, J. (2001). “Child labor and poverty transmission: No room for dreams”, ERF Working Paper Series, Working Paper 0108, Cairo: Economic Research Forum. [ Links ]

Recibido: 05 de Noviembre de 2004; Aprobado: 21 de Febrero de 2005

Creative Commons License Este es un artículo publicado en acceso abierto bajo una licencia Creative Commons