SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.10 issue25Educación y trabajoThe Quality of Employment of Employees in Tijuana and Monterrey Who Have A Higher Education. A Quantitative Analysis author indexsubject indexsearch form
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Revista mexicana de investigación educativa

Print version ISSN 1405-6666

RMIE vol.10 n.25 Ciudad de México Apr./Jun. 2005

 

Thematic Research

Evolution of the Educational Level of the Labor Supply in Mexico. A Comparison With the European Union

Abel Mercado* 

Jordi Planas** 

*Abel Mercado es profesor-investigador del Centro Universitario de Ciencias Económicas Administrativas de la Universidad de Guadalajara. Periférico Norte 799, módulo “N” 308, Núcleo universitario Los Belenes, Zapopan, Jalisco, México, CP 45100. CE: mtriaeds@cucea.udg.mx

**Jordi Planas es profesor de la Univesitat Autonoma de Barcerlona e investigador del GRET-UAB. España. CE: jordi.planas@uab.es


Abstract

Presented are the initial results of the research project, “Educational Expansion and the Labor Market in Mexico, a Comparison with the European Union”. An analysis is made of the growth of education in Mexico by determining the educational level of its economically active generations, in comparison with the European Union. In Mexico, such growth is slower, but due to the nation’s demographics, the supply of young people with a high level of education has increased faster than in Europe. In addition, during recent decades, the protagonists in this process have been women. Such a phenomenon implies a changed model in the production of skills: a simultaneous challenge and opportunity for the Mexican economy.

Key words: educational expansion; skills; labor supply; comparison; Mexico; European Union

Resumen

Se presentan los primeros resultados de la investigación “Expansión educativa y mercado de trabajo en México, una comparación con la Unión Europea”; se analiza el crecimiento de la educación en México a través del nivel de estudios de sus generaciones económicamente activas, comparado con el de la Unión Europea. En México este crecimiento es más lento pero, debido a su demografía, la oferta de jóvenes con un alto nivel de instrucción ha crecido con mayor rapidez que la de los europeos; además, en las últimas décadas las protagonistas de dicho proceso han sido las mujeres. Este fenómeno implica un cambio de modelo en la producción de las competencias, lo que constituye, simultáneamente, un reto y una oportunidad para la economía mexicana.

Palabras clave: expansión educativa; competencias; oferta de trabajo; comparación; México; Unión Europea

Referencias bibliográficas

AA. VV. (2005). Mesa pública de análisis “Evaluación educativa: México en PISA, Análisis de resultados”, disponible en http://capacitacion.ilce.edu.mx/inee/mesapublipisa2003.pdfLinks ]

Abramovitz, M. y David, P. (1996). “Technological change and the rise of intangible investments: the US economy’s growth-path in the twentieth century”, en Employment and growth in the knowledge-based economy, OECD Documents, OCDE. [ Links ]

ANUIES (2003). Mercado laboral de profesionistas en México, México: ANUIES. [ Links ]

Arrow, K. (1962). “Economic welfare and the allocation of resources for invention”, en Nelson (R.), (ed.), The rate and direction of inventive activity, Princeton University Press. [ Links ]

Bartel, A. P. y Lichtenberg F. (1987). “The comparative advantage of educated workers in implementing new technology”, en Review of Economics and Statistics, vol. 69, febrero, pp. 1-11. [ Links ]

Bartel, A. P. y Sicherman (1995). Technological change and the skill acquisition of young workers, Working Paper núm. 5107, mayo, National Bureau of Economic Research. [ Links ]

Béduwé, C. y Germe, J. F., (2004). “Raising the levels of education in France: from growth to stabilisation”, European Journal of Education, vol. 39, núm. 1, pp. 119-132. [ Links ]

Béduwé, C. y Planas, J. (2003). Educational expansionand labour market, Luxemburgo: Office for Official Publications of the European Communities. [ Links ]

Boyer, R. y Saillard, Y. (2002). Théorie de la régulation, l’état des savoirs, col. Recherches, París: La Découverte. [ Links ]

Bruno S. (1998), “The missing gene: the quality factor”, Vocational Training, núm. 13. [ Links ]

Calero, J. (2004). La incidencia de la educación sobre los ingresos y sobre el riesgo de pobreza, SITEAL, disponible en http://www.siteal.iipe-oei.orgLinks ]

Caroli, E. y Van Reenen, J. (1998). “Human capital and organizational change: Evidence from british and french establishments in the 1980s and 1990s”, documento de trabajo. [ Links ]

Castells, M. (1997). The information age: Economy, society and culture , vol. II: The power of identity, Cambridge, Mass.: Blackwell Publishers. [ Links ]

Cohen, W. M. y Levinthal, D. A. (1989). “Innovation and learning: the two faces of R&D”, Economic Journal, 99, septiembre. [ Links ]

Descy, P. y Tessaring, M. (eds.) (2001). Training in Europe. Second report on vocational training research in Europe, Luxemburgo: CEDEFOP-Office for Official Publications of the European Communities. [ Links ]

Foray, D. (2000). L’économie de la connaissance, col. Repères, París: La Découverte . [ Links ]

Garnier, O. (1986): “La théorie néo-classique face au contrat de travail: de la ‘main invisible‘ á la ‘poignée de main invisible’”, en R. Salais y L. Thevenot (eds.), Le travail. Marchés, régles, conventions, Insee/Economica. [ Links ]

Howitt, P. (1996). The implications of knowledge-based growth for micromomic policies, University of Calgary Press. [ Links ]

Kiley, M. T. (1999). “The supply of skilled laborand skill-biased technological progress”, The Economic Journal , vol. 109, octubre. [ Links ]

Machlup, F. (1962). The production and distribution of knowledge in the united, Princeton University Press. [ Links ]

Mallet, L. et al. (1997). “Títulos, competencias y mercados de trabajo en Europa”, Revista Europea de Formación Profesional, núm. 12. [ Links ]

Murphy, K. M. y Welch, F. (1989). “Wage premiums for college graduates”, en Educational Researcher, mayo, pp. 17-26. [ Links ]

Mercado, A. y Planas, J. (2004). Expansión educativa en México. Una comparación con la Unión Europea, Cuaderno de Trabajo, México: CUCEA-Universidad de Guadalajara. [ Links ]

OIT (2000). Los principales desafíos que enfrenta el mercado de trabajo en México en los inicios del siglo XXI, OIT. [ Links ]

Paillard, S. (2000). “Les indicateurs de l’économie de la connaissance”, documento de trabajo CGP. [ Links ]

Pallán, C. (1992). “Escolaridad, fuerza de trabajo y universidad frente al Tratado de Libre Comercio”, en Guevara, G. y García, N. La educación y la cultura ante el Tratado de Libre Comercio, México: Nexos. [ Links ]

Planas, J. et al. (2001). “The skills market: dynamics and regulation”, en Descy, P. y Tessaring, M. (eds.) Training in Europe. Second report on vocational training research in europe, Luxemburgo: CEDEFOP -Office for Official Publications of the European Communities, pp.313-382. [ Links ]

Planas, J. y Plassard, J. M. (2000). “L’investissement en formation initiale comme préalable aux investissements tout au long de la vie”, en Efficacité versus Equité en Economie Sociale, XX Journées de l’aes, París: L’Harmattan. [ Links ]

Polanyi, M. (1966). The tacit dimension, Nueva York: Doubleday. [ Links ]

Rosenberg, N. (1982). Inside the black box: Technology and economics, Nueva York: Cambridge University Press. [ Links ]

Stankiewicz, F. (1999). Travail, compétences et adaptabilité, Dossiers Sciences Humaines et Sociales, París: L’Harmattan . [ Links ]

Vincens, J. (2002). “Dynamique de l’éducation et systèmes éducatifs”, Revue Européenne Formation Professionnelle, núm. 25, pp. 9-26. [ Links ]

Received: November 05, 2004; Accepted: March 16, 2005

Creative Commons License Este es un artículo publicado en acceso abierto bajo una licencia Creative Commons