SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.11 issue4Adequacy Checking of Personal Software Development Effort Estimation Models Based upon Fuzzy Logic: A Replicated Experiment author indexsubject indexsearch form
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Computación y Sistemas

On-line version ISSN 2007-9737Print version ISSN 1405-5546

Comp. y Sist. vol.11 n.4 Ciudad de México Apr./Jun. 2008

 

A Methodology Based on Effective Practices to Develop Educational Software

 

Una Metodología Basada en Prácticas Efectivas para Desarrollar Software Educativo

 

Ivan García Pacheco1 and Josué García Matías2

 

1 Postgraduate Department, Technological University of the Mixtec Region Department of Information Technology, University of the Sierra Juarez, Huajuapan de León, Oaxaca (Mexico) http://www.utm.mx , E–mail: ivan@mixteco.utm.mx

2 Ixtlan de Juárez, Oaxaca (Mexico) http://www.unsij.edu.mx , E–mail: josue@juppa.unsij.edu.mx

 

Article received on May 09, 2007
Accepted on December 11, 2007

 

Abstract

Educational Software is one of the pillars of distance learning and educational systems and has become the basic tool for current generations of students. However, recent methodologies used in this development have too many problems: a lack of common theoretical frameworks which can be used by anyone in the project, and excessive formality in both technical and pedagogical factors. Activities employed in the development of educational software are complex because the process depends on the developer's expertise, aspects of software engineering, and the acquisition and implementation of pedagogical knowledge. We propose the introduction of "effective practices" within an alternative methodology to develop this kind of software. The identification of effective practices is focused internally to ensure the effective realization of the development process, and externally to guide the pedagogical monitoring of a project. Our effective practices provide the basis of an alternative methodology for the development of educational software under rigorous conditions that enable us to achieve a highly successful and repeatable process in the field of electronic instrumentation.

Keywords: Effective practices, learning tools, educational software based on the Web, educational technologies, virtual instrumentation, distance learning.

 

Resumen

El software educativo es uno de los pilares de los sistemas de enseñanza–aprendizaje a distancia que es utilizado como una herramienta para las generaciones futuras de estudiantes. Sin embargo, las recientes metodologías para el desarrollo de software educativo tienen demasiados problemas como la carencia de marcos de trabajo comunes los cuales puedan ser utilizados para cualquier proyecto, y la excesiva formalidad de ambos factores, el técnico y el pedagógico. Las actividades para el desarrollo de software educativo son complejas porque el proceso está enfocado en la experiencia del desarrollador, como los aspectos técnicos de la Ingeniería de Software y la adquisición e implementación del conocimiento pedagógico. Este trabajo propone la introducción de las "prácticas efectivas" en una metodología alternativa para desarrollar software educativo. La identificación de prácticas efectivas está enfocada a asegurar que el desarrollo del proceso sea conducido con eficacia y orientado a la supervisión pedagógica del proyecto. Las prácticas efectivas que aquí se proponen proporcionan las bases de una metodología alternativa para desarrollar software educativo con el rigor necesario para desarrollar software comercial, esto nos permite obtener un proceso que se puede repetir con altos niveles de éxito en el área de la instrumentación electrónica, específicamente.

Palabras clave: Prácticas efectivas, herramientas educativas, software educativo basado en Web, tecnologías educativas, instrumentación virtual, educación a distancia.

 

DESCARGAR ARTÍCULO EN FORMATO PDF

 

References

1. Adams, R. J., Eslinger S., Owens, K. L. and Rich, M. A. "Software Acquisition Best Practices 2004 edition". 3° OSD Conference on the Acquisition of Software–Intensive Systems, the Aerospace Corporation. January 2004.        [ Links ]

2. ADL. Advanced Distributed Learning. URL: http://www.adlnet.org. 2007.        [ Links ]

3. Adomavicius, J., Bareisa, E., Kersiene, V. and Sekliuckis, V. "Modernization of Information Technologies Studies at University Level". Informatics in Education, Vol. 3 No.1 pp. 3–18., Institute of Mathematics and Informatics, Vilnius, Lithuania, 2004.        [ Links ]

4. Arias, M., López, A. and Rosario H. "Metodología Dinámica para el Desarrollo de Software Educativo". Ponencia de la III Conferencia Internacional sobre Educación, Formación y Nuevas Tecnologías. Virtual Educa 2002. Valencia, España. Junio 2002.        [ Links ]

5. Ayala, G. & Yano, Y. "Collaborative learning environment based on intelligent agents, Elsevier, Expert Systems with Applications". No.14, pp. 129–137. 1998.        [ Links ]

6. Brusilovksy, P. Web Lectures Electronic Presentations in Web–Based Instruction, Syllabus, No.1, pp. 18–23. 2000.        [ Links ]

7. Cabero, A. J. "Diseño de software informático". Revista Bordon, ISSN: 0210–5934. Vol. 44, No.4, pp. 383–391, España. 1992.        [ Links ]

8. Cataldi, Z., Lage, F., Pessacq, R. y García Martínez, R. "Metodología extendida para la creación de software educativo desde una visión integradora". Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, RELATEC, Universidad de Extremadura, ISSN – 1695–288X. Vol. 2, No.1. España. 2003.        [ Links ]

9. Cumming, G., Okamoto, T. and Gomez, L. Advanced Research Computers in Education, IOS 1998.        [ Links ]

10. Díaz de Feijoo, M. G. "Propuesta de una metodología de desarrollo y evaluación de software educativo bajo un enfoque de calidad sistémica". Universidad Simón Bolívar. Caracas, Venezuela. Junio 2002.        [ Links ]

11. Garcia, H., Reyes, C. A. & Morales, R. "Diseño e implementación de mapas cognitivos difusos para tutoriales inteligentes". XVI Congreso Nacional y II Congreso Internacional de Informática y Computación de la ANIEI. Zacatecas, 2003.        [ Links ]

12. Garcia, J. & Martinez, H. "An alternative methodology for developing virtual instruments in virtual labs". Instrumentation and Measurement Technology Conference Proceedings. IEEE, 2007.        [ Links ]

13. Garcia, R. E., Gonzalez Dacosta, J., Garcia Perez–Schofield, J. B., Valdes Pardo V. G. "¿Existe una situación de crisis del software?". VI Congreso Iberoamericano de Informática Educativa, RIBIE02. España, Noviembre 2002.        [ Links ]

14. Gomez R. A., Galvis Panqueva A. H. and Mariño D. O. "Ingeniería de software educativos con modelaje orientado por objetos: Un medio para desarrollar micro–mundos interactivos". Informática Educativa. Vol. 11, No.1, pp. 9–30, UNIANDES–LIDIE. Universidad de los Andes. Bogota, Colombia. 1998.        [ Links ]

15. Gros, S. B. "Del Software Educativo a Educar con Software". Revista Quaderns Digital. No.24 – Software Educativo, ISSN 1575–9393. España, 2000.        [ Links ]

16. Humphrey, W.. Introduction to Team Software Process. SEI Series in Software Engineering. Addison Wesley, 2000.        [ Links ]

17. Jaques, P., Berchtl, M., Boccal, E., & Vicari, R. "Cognitive Reasoning to Respond Affectively to the Student" Proceedings of the IASTED International Conference, Computers and Advanced Technology in Education; Rhodes, Greece, 2003.        [ Links ]

18. Kimovski, G., Trajkovic, V. and Davcev, D. "Negotiation–based Multi–agent Resource Management in Distance Education". Proceedings of the IASTED International Conference, Computers and Advanced Technology in Education; Rhodes, Greece, 2003.        [ Links ]

19. Kocijancic, S. and O'sullivan, C. "Real or Virtual Laboratories in Science Teaching is This Actually Dilema?" Informatics in Education. Vol. 3, No.2, pp. 239–250. Institute of Mathematics and Informatics, Vilnius, Lithuania, August 2004.        [ Links ]

20. Lipeikine, J. "Virtual Learning Environments as a Supplement to Traditional Teaching". Informatics in Education, Vol. 2, No.1, pp. 53–64. Institute of Mathematics and Informatics. Vilnius, Lithuania. April 2003.        [ Links ]

21. Liu, J. "Web Intelligence (WI): What Makes Wisdom Web?" Proceedings of the ENC'03. IV Congreso Internacional de Ciencias de la Computación. 2003.        [ Links ]

22. Marqués, P. Metodología para elaboración de software educativo: Software Educativo, Guía de uso y metodología de diseño. Editorial Estel. Barcelona, 1995.        [ Links ]

23. Miltiadis D. Lytras & Angeliki Tsilira. "Semantic Web–Challenges for E–Learning: a Discussion of the New Research Agenda in the E–Learning Field". Proceedings of the IASTED International Conference, Computers and Advanced Technology in Education; Rhodes, Greece, 2003.        [ Links ]

24. National Instruments. Página de NI ELVIS de la firma National Instruments, 2007. URL: http://www.ni.com/academic/nielvis/esa/ltb.htm        [ Links ]

25. Okamoto, T. "The Model of Collaborative Learning and Technological Environment for Evoking Interactivity–Building of Knowledge". Proceedings of the IASTED International Conference, Computers and Advanced Technology in Education; Rhodes, Greece, 2003.        [ Links ]

26. Peredo, R., Garcia, C., Fabela, O., Larios E. & Ramos, E. "CSPR(i) Versión 3.0 orientados a objetos para materiales multimedia en educación a distancia". XVI Congreso Nacional y II Congreso Internacional de Informática y Computación de la ANIEI, Zacatecas, México, 2003.        [ Links ]

27. Ramirez, J. and Flores, M. "Change in the Educational Scheme from a Traditional to a Redesigned System: Case Study of the Management Department at the ITESM–Campus Monterrey". Proceedings of Networked Learning Conference 2004.        [ Links ]

28. Rebak, Daniel R., Blackmon, Bill, and Humphreys, Anne R.; Carnegie Mellon Research Institute, "The Virtual University: Devoloping a dynamic learning management portal", Research profile, IEEE magazine, JulySeptember 2000.        [ Links ]

29. Rumbaugh, J., BlaHa, M., Premerlani, W., Frederick, E. and Lorensen, W. Modelado y Diseño Orientado a Objetos: Metodología OMT. Editorial Prentice Hall, 1997.        [ Links ]

30. Sheremetov, L. & Uskov, V. "Hacia la nueva generación de sistemas de aprendizaje basado en la Web (Towards the New Generation of Web–based Learning Environments)". Computación y Sistemas. 2001.        [ Links ]

31. Sheremetov, L. & Peredo, R. "Development of Reusable Learning Materials for WBE using Intelligent Components & Agents " Special Issue on Web–based Education of the Computers and Education. Int. Journal of Computers and Applications, ACTA Press, 25(3):170–178, 2003.        [ Links ]

32. Software Engineering Institute. CMMI for Development (CMMI–DEV, V1.2). CMU/SEI–2006 TR–008, Software Engineering Institute, Carnegie Mellon University, 2006.        [ Links ]

33. Squires, D. and McDougall, A. Como elegir y utilizar software educativo. Editorial Morata, Segunda edición, ISBN 84–7112–418–1. Madrid, España. 2001.        [ Links ]

34. Tolman, E. Purposive Behavior in Animals and Men. 1932.        [ Links ]

35. UNAM (Ed.). La educación superior en el siglo XXI. México: UNAM. 2000.        [ Links ]

36. Walker, E. "Implementing Best Practices in the Join Battlespace Infosphere (JBI) program at AFRL". Conference on the Acquisition of Software–Intensive System. Carnegie Mellon University. January 28–30, 2003.        [ Links ]

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License