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Computación y Sistemas

Print version ISSN 1405-5546

Comp. y Sist. vol.11 n.4 México Apr./Jun. 2008

 

A Methodology Based on Effective Practices to Develop Educational Software

 

Una Metodología Basada en Prácticas Efectivas para Desarrollar Software Educativo

 

Ivan García Pacheco1 and Josué García Matías2

 

1 Postgraduate Department, Technological University of the Mixtec Region Department of Information Technology, University of the Sierra Juarez, Huajuapan de León, Oaxaca (Mexico) http://www.utm.mx , E–mail: ivan@mixteco.utm.mx

2 Ixtlan de Juárez, Oaxaca (Mexico) http://www.unsij.edu.mx , E–mail: josue@juppa.unsij.edu.mx

 

Article received on May 09, 2007
Accepted on December 11, 2007

 

Abstract

Educational Software is one of the pillars of distance learning and educational systems and has become the basic tool for current generations of students. However, recent methodologies used in this development have too many problems: a lack of common theoretical frameworks which can be used by anyone in the project, and excessive formality in both technical and pedagogical factors. Activities employed in the development of educational software are complex because the process depends on the developer's expertise, aspects of software engineering, and the acquisition and implementation of pedagogical knowledge. We propose the introduction of "effective practices" within an alternative methodology to develop this kind of software. The identification of effective practices is focused internally to ensure the effective realization of the development process, and externally to guide the pedagogical monitoring of a project. Our effective practices provide the basis of an alternative methodology for the development of educational software under rigorous conditions that enable us to achieve a highly successful and repeatable process in the field of electronic instrumentation.

Keywords: Effective practices, learning tools, educational software based on the Web, educational technologies, virtual instrumentation, distance learning.

 

Resumen

El software educativo es uno de los pilares de los sistemas de enseñanza–aprendizaje a distancia que es utilizado como una herramienta para las generaciones futuras de estudiantes. Sin embargo, las recientes metodologías para el desarrollo de software educativo tienen demasiados problemas como la carencia de marcos de trabajo comunes los cuales puedan ser utilizados para cualquier proyecto, y la excesiva formalidad de ambos factores, el técnico y el pedagógico. Las actividades para el desarrollo de software educativo son complejas porque el proceso está enfocado en la experiencia del desarrollador, como los aspectos técnicos de la Ingeniería de Software y la adquisición e implementación del conocimiento pedagógico. Este trabajo propone la introducción de las "prácticas efectivas" en una metodología alternativa para desarrollar software educativo. La identificación de prácticas efectivas está enfocada a asegurar que el desarrollo del proceso sea conducido con eficacia y orientado a la supervisión pedagógica del proyecto. Las prácticas efectivas que aquí se proponen proporcionan las bases de una metodología alternativa para desarrollar software educativo con el rigor necesario para desarrollar software comercial, esto nos permite obtener un proceso que se puede repetir con altos niveles de éxito en el área de la instrumentación electrónica, específicamente.

Palabras clave: Prácticas efectivas, herramientas educativas, software educativo basado en Web, tecnologías educativas, instrumentación virtual, educación a distancia.

 

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