SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.9 issue1Implementation of a Neural Hierarchical Multimodel for Identification and Control of Mechanical SystemsTraining and Development Module for a Digital Signal Processing Laboratory author indexsubject indexsearch form
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Computación y Sistemas

On-line version ISSN 2007-9737Print version ISSN 1405-5546

Comp. y Sist. vol.9 n.1 Ciudad de México Jul./Sep. 2005

 

The Practical Design Method: A Software Design Method for a First Object–Oriented Project

 

El Método Práctico de Diseño: Un Método de Diseño de Software para un Primer Proyecto Orientado a Objetos

 

Jorge L. Ortega Arjona

 

Departamento de Matemáticas, Facultad de Ciencias, UNAM Tel. +52 56 22 4858 E–mail jloa@fciencias.unam.mx

 

Article received on February 24, 2002
Accepted on March 18, 2005

 

Abstract

Commercial object–oriented design methods are often complicated and hard to learn and use. This paper presents a software design method that is a pragmatic and simple approach to designing object–oriented applications. It is based on the fundamental principles of object–oriented design: objects and their cooperation. Design process descriptions are described, considering modeling notations, as well as steps from collecting customer requirements to implementing code. The design method includes only three notations and five clear steps. Still, it covers the software design process from requirements capture to testing. The approach presented here is simple and easy enough to apply and further develop. It can be used in the very first object–oriented projects of a company, and in domains and environments that are clear and simple enough, such as a design course in a computing school. For more complex domains or environments, the method scales up.

Keywords: Object–Oriented, Software Design, Design Method, Notation, Process, Artifactcs.

 

Resumen

Los métodos de diseño orientados a objetos comerciales son frecuentemente complicados y difíciles de aprender y usar. Este artículo presenta un método de diseño de software como una aproximación pragmática y sencilla para el diseño de aplicaciones orientadas a objetos. Se basa en los principios fundamentales del diseño orientado a objetos: los objetos y su cooperación. Las descripciones de los procesos de diseño se describen, considerando notaciones para el modelado, así como para los pasos desde la recolección de requerimientos del cliente hasta la implementación del código. El método de diseño incluye tan solo tres notaciones y cinco pasos. Aun así, cubre el proceso de diseño desde la captura de requerimientos hasta las pruebas. La aproximación que se presenta aquí es sencilla y suficientemente fácil para aplicarse y continuar desarrollándose. Puede usarse en los primeros proyectos orientados a objetos de una compañía, y en dominios y ambientes suficientemente claros y sencillos, como un curso de diseño en las escuelas de computación. Para dominios y ambientes más complejos, el método escala.

Palabras Clave: Orientación a Objetos, Diseño de Software, Método de Diseño, Notación, Proceso, Artefactos.

 

DESCARGAR ARTÍCULO EN FORMATO PDF

 

References

1. Booch, G., Rumbaugh, J., and Jacobson L: The Unified Modeling Language User Guide. Addison–Wesley, 1998.        [ Links ]

2. Buschmann, F., Meunier, R., Rohnert, H., Sommerland, P., and Stal, M.: Pattern–Oriented Software Architecture. A System of Patterns. John Wiley & Sons, Ltd., 1996.        [ Links ]

3. Cockburn, A.R.: "In Search of a Methodology". Object Magazine, July–August 1994.        [ Links ]

4. Fowler, M.: UML Distilled. Addison–Wesley Longman Inc., Reading MA., 1997.        [ Links ]

5. Gamma E., Helm, R., Johnson, R. and Vlissides, J.: Design Patterns. Elements of Reusable Object–Oriented Software. Addison–Wesley, Reading MA., 1995.        [ Links ]

6. Henderson–Sellers, B. and Edwards, J.M.: "Identifying Three Levels of O–O Methodologies". Report of Object Analysis and Design, July–August 1994.        [ Links ]

7. Jaaksi, A.: "A Method for Your First Object–Oriented Project. Fundamentals principles of O–O software". In Object Expert, Vol. 2, No. 5, July/August 1997.        [ Links ]

8. Jacobson, I., Booch, G., and Rumbaugh, J.: The Unified Software Development Process. Addison–Wesley Longman Inc., 1999.        [ Links ]

9. Jacobson, I., Christenson, M., Jonson, P., and Övergaard, G.: Object–Oriented Software Engineering. A Case driven Approach. Addison–Wesley, Reading MA., 1992.        [ Links ]

10. Krasner, G.E. and Pope, S.T.: "A Cookbook for using the Model–View–Controller User Interface Paradigm in Smalltalk–80". Journal of Object–Oriented Programming, August–September 1988.        [ Links ]

11. Lilly, S.: "Planned Obsolecence". Object Magazine, September 1994.        [ Links ]

12. Paulk, M., Curtis, B., Chrissis, M., and Weber, C.: "Capability Maturity Model, version 1.1" In IEEE Software, 10–4, 1993.        [ Links ]

13. Rumbaugh, J.: "Getting Started, Using Use Case to Capture Requirements". In Journal of Object–Oriented Programming, September 1994.        [ Links ]

14. Rumbaugh, J., Blaha, M., Premerlani, W., Eddy, F. and Lorensen, W.: Object–Oriented Modeling and Design. Prentice–Hall, Englewood Cliffs, NJ., 1991.        [ Links ]

15. Salt J.E. and Rothery, R.: Design for Electrical and Computer Engineers. John Wiley & Sons, Inc., 2002.        [ Links ]

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License