SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número35Nicolás de Oresme y su interpretación del derecho natural aristotélico índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Tópicos (México)

versión impresa ISSN 0188-6649

Tópicos (México)  no.35 México dic. 2008

https://doi.org/10.21555/top.v35i1.136 

Artículos

La convergencia de lo cognitivo y lo social en los errores humanos*

Anna Estany* 

* Universidad Autónoma de Barcelona, España. Correo electrónico: Anna.Estany@uab.cat.


Resumen

El objetivo de este artículo es mostrar no sólo que no hay incompatibilidad entre los factores cognitivos y sociales en el análisis de fenómenos científicos y tecnológicos, sino que se complementan. Esta idea se ejemplifica con el estudio del error humano desde una doble perspectiva: la de un científico cognitivo como James Reason y la de un ingeniero como Henry Petroski. El análisis de catástrofes a causa de fallos en estructuras arquitectónicas o en procesos industriales muestra que sólo teniendo en cuenta sus elementos cognitivos y sociales podemos disminuir los fracasos y aumentar los éxitos de la actividad científico-tecnológica.

Palabras clave: Error humano; fracaso ingenieril; diseño

Abstract

The aim of this paper is to show that not only there is no incompatibility between the cognitive and social factors in the analysis of scientific and technological phenomena, but that they are complemented. This idea is exemplified with the study of the human error from a double perspective: the one of a cognitive scientist like James Reason and the other one of an engineer like Henry Petroski. The analysis of catastrophes because of failures in architectonic structures or industrial processes show that only considering the cognitive and social elements we can diminish the failures and increase the successes of the scientific and technological activity.

Key Words: Human error; engineering failures; design

Texto completo disponible sólo en PDF.

Bibliografía

Asimov, M. 1974. A philosophy of engineering design. En Rapp 1974, 150-157. [ Links ]

Bechman, G. 2004. Riesgo y sociedad post-moderna. En Luján y Echeverría 2004, 17-34. [ Links ]

Blockley, D. I. 1980. The nature of structural design and safety. West Sussex: Chichester; Ellis Horwood Limited. [ Links ]

Bunge, M. 1966. Tecnology as applied science. Technology and Culture 1: 329-347. [ Links ]

______ 1976. The philosophical richness of technology. Philosophy of Science 2: 153-172. [ Links ]

Clark, Andy. 2003. Natural-born cyborgs. Minds, technologies, and the future of human intelligence. Oxford: University Press. [ Links ]

Clark, A. y D. Chalmers. 1998. The extended mind. Analysis 58/1: 7-19. [ Links ]

Cranor, C. F. 2004. Conocimiento experto y políticas públicas en las sociedades tecnológicas. En búsqueda del apoyo científico apropiado para la protección de la salud. En Luján y Echeverría 2004. [ Links ]

D’Andrade, R. 1989. Culturally based reasoning. En Gellatly, Rogers y Sloboda 1989. [ Links ]

Dekker, S. 2006. The field guide to understanding human error. Hampshire (England): Ashgate Publishing. [ Links ]

Echeverría, J. 2003. La revolución tecnocientífica. México; Madrid: Fondo de Cultura Económica. [ Links ]

Estany, A. 1999. Vida, muerte y resurrección de la conciencia. Análisis filosófico de las revoluciones científicas en la psicología contemporánea. Barcelona: Paidós. [ Links ]

______ 2001. The thesis of theory-laden observation in the light of cognitive psychology. Philosophy of Science 68: 203-217. [ Links ]

______ 2005. Progress and social impact in design sciences. En González 2005, 135-159. [ Links ]

Fauconnier, G. y M. Turner. 2002. The way we think. Oxford: Basic Books. [ Links ]

Gellatly, A. y D. Rogers y J. Sloboda, eds. 1989. Cognition in social worlds, New York: McGraw-Hill. [ Links ]

Godoy, L. A., C. Escaudar, R.Jaca y F. 2001. Revisión crítica de algunas teorías de accidentes asociadas a la infraestructura. Revista Internacional de Desastres Naturales, Accidentes e Infraestructura Civil 1/2: 127-139. [ Links ]

González, W. J., ed. 2005. Science, Technology and Society: A Philosophical Perspective, A Coruña: Netbiblo. [ Links ]

Hall, A. D. 1974. Three-dimensional morphology of systems engineering. En Rapp 1974. [ Links ]

Hutchins, E. 1995. Cognition in the wild, Cambridge (MA): The MIT Press. [ Links ]

Jacques, R. y J. A. Powell, eds. 1981. Design: Science: Method. England: Westbury House. [ Links ]

Knorr-Cetina, K. D. 1981. The manufacture of knowledge: An essay on the constructivist and contextual nature of science, Oxford: Pergamon. [ Links ]

Kotarbinski, T. 1962. Praxiological sentences and how they are proved. En Nagel, Suppes y Tarski 1962, 211-223. [ Links ]

______ 1965. Praxiology. An introduction to the science of efficient action. New York: Pergamon. [ Links ]

Latour, B. y S. Woolgar. 1979. Laboratory life: the social construction of scientific facts. Londres: Sage. [ Links ]

López Cerezo, J. A. y J. L. Luján. 2000. Ciencia y política de riesgo. Madrid: Alianza. [ Links ]

Luján, J. L. y J. Echeverría, eds. 2004. Gobernar los riesgos. Ciencia y valores en la sociedad del riesgo, Madrid: Biblioteca Nueva. [ Links ]

McCrory, R. J. 1974. The design method-A scientific approach to valid design. En Rapp 1974, 158-173. [ Links ]

McKaig, T. K. 1962. Building failures: case studies in construction and design. New York: McGraw-Hill. [ Links ]

Miller, G., Galanter, E. y Pribram, K. 1960. Plans and structure of behaviour. New York: Holt. [ Links ]

Nadler, G. 1967. An investigation of design methodology. Management science 13/10: B642-B655. [ Links ]

Nagel, E., P. Suppes y A. Tarski, eds. 1962. Logic, Methodology and Philosophy. Proceedings of the 1960 International Congress. [ Links ]

Niiniluoto, I. 1993. The aim and structure of applied research. Erkenntnis 38: 1-21. [ Links ]

Norman, D. A. 1985. El aprendizaje y la memoria, Madrid: Alianza. [ Links ]

______ 1986. Cognitive engineering. En Norman y Draper 1986, 31-61. [ Links ]

______ 1990. La psicología de los objetos cotidianos. Madrid: Editorial Nerea. [ Links ]

______ 1992. Turn signals are the facial expressions of automobiles. Reading (MA): Addison-Wesly. [ Links ]

______ 1993. Things that make us smart. Deffending human attributes in the age of the machine. Cambridge (MA): Perseus Books. [ Links ]

______ 2004. Emotional design. Why we love (or hate) everyday things. New York: Basic Books. [ Links ]

Norman, D. A. y S. W. Draper, eds. 1986. User centered system design. New perspectives on human-computer interaction. Hillsdale (NJ): Erlbaum. [ Links ]

Perrow, C. 1984. Normal accidents: living with high-risk tecnologies. New York: Basic Books . [ Links ]

Petroski, H. 1982. To engineer is human. The role of falilure in successful design. New York: St. Martin’s Press. [ Links ]

______ 1995. Design paradigms. Case histories of error and judgment in engineering. Cambridge (MA): University Press. [ Links ]

______ 2003. Small things considered. Why there is no perfect design. New York: Alfred A. Knopf. [ Links ]

______ 2006. Success Through Failure: The Paradox of Design. Princeton: University Press. [ Links ]

Quintanilla, M. A. 2005. Tecnología: un enfoque filosófico y otros ensayos sobre filosofía de la tecnología. México; Madrid: Fondo de Cultura Económica. [ Links ]

Rapp, F., ed. 1974. Contributions to a philosophy of technology. Dordrecht (Holanda): D. Reidel. [ Links ]

Reason, J. 1990. Human error. Cambridge (MA): University Press. [ Links ]

Reason, J. y A. Hobbs. 2003. Managing maintenance error: A practical guide. Hampshire: Ashgate Publishing. [ Links ]

Shrader-Frechette, K. 2005. Objectivity and professional duties regarding scienca and technology. En González 2005, 51-79. [ Links ]

Simon, H. 1996. The science of the artificial, Cambridge (MA): The MIT Press. [ Links ]

Vallverdú, J. (2002). Marc teòric de les controvèrsies científiques: el cas de la sacarina. Tesis doctoral. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona. [ Links ]

* Este artículo se ha realizado en el marco del proyecto de investigación “Cognición y entornos tecnológicos. El papel de las ciencias cognitivas en el diseño de artefactos tecnológicos” (HUM2005-01552/FISO) financiado por el Ministerio de Ciencia y Tecnología de España.

Recibido: 06 de Junio de 2007; Aprobado: 25 de Junio de 2008

Creative Commons License Este es un artículo publicado en acceso abierto bajo una licencia Creative Commons