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Tópicos (México)

versão impressa ISSN 0188-6649

Tópicos (México)  no.32 México Jul. 2007

https://doi.org/10.21555/top.v32i1.172 

Artículos

The Three-Stranded Cord. Calling a Truce in The War Over God and Human Freedom

Walter Redmond* 

* Austin, Texandas, USA. E-mail: wredmond@texas.net.


Abstract

The Schoolmen did much of their most interesting and original philosophizing in theology. An example is the dilemma in Renaissance Scholasticism on free will: how can we act freely if God causes and knows our actions? Basic issues are involved here: the antinomy between freedom and determination, modal semantics, tense logic, the logical status of counterfacts. Mexican Jesuits Matías Blanco (d. 1734) and Antonio Peralta (d. 1736) wrote books on the subject. We describe here the “disjunctive” solution that Blanco advanced in his Funiculus triplex (The Three-Stranded Cord), published posthumously in Mexico in 1746. When someone is faced with choosing between B and C, conjectures Blanco, God does not actualize either, but rather their disjunction B-or-C. Blanco calls for a truce in the “war” among the contending schools so that they may consider his solution- for he thinks it may indeed be acceptable to all.

Key Words: mexican philosophy; disjunction; free will; determination; Báñez and Molina

Resumen

Gran parte de la filosofía más interesante y original los escolásticos la hacían en la teología. Un buen ejemplo es el dilema en el Siglo de Oro sobre el libre albedrío: ¿cómo podemos actuar libremente si Dios causa y conoce nuestros actos? La discusión incluye varios temas fundamentales como la antinomia entre la libertad y la determinación, la semántica modal, la lógica temporal y la lógica de los estados de cosas contrafácticos. Los jesuitas mexicanos Matías Blanco (d. 1734) y Antonio Peralta (d. 1736) escribieron libros sobre la cuestión. Se describirá aquí la solución “disyuntiva” que Blanco propuso en su Funiculus triplex (La Cuerda de tres cabos), publicado póstumamente en México en 1746. Cuando alguien ha de eligir entre las alternativas B y C, barrunta Blanco, Dios no actualiza ni B ni C, sino su disyunción B-o-C. Blanco propone una tregua en la “guerra” entre las escuelas contrincantes para que consideren su solución- pues cree podría ser aceptable para todos.

Palabras clave: filosofía mexicana; disyunción; libre albedrío; determinación; Báñez y Molina

Full text available only in PDF format.

Referencias

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Received: February 22, 2007; Accepted: April 12, 2007

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