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Tópicos (México)

versión impresa ISSN 0188-6649

Tópicos (México)  no.29 México dic. 2005

https://doi.org/10.21555/top.v29i1.211 

Artículos

The Agent Intellect as "form for us" and Averroes's Critique of al-Fârâbî

Richard C. Taylor* 

*Marquette University. Estados Unidos.


Abstract

This article explicates Averroes's understanding of human knowledge and abstraction in these three commentaries on Aristotle's De Anima. While Averroes's views on the nature of the human material intellect changes through the three commentaries until he reaches his famous view of the unity of the material intellect as one for all human beings, his view of the agent intellect as 'form for us' is sustained throughout these works. In his Long Commentary on the De Anima he reveals his dependence on al-Farabi for this notion and provides a detailed critique of the Farabian notion that the agent intellect is 'form for us' only as agent cause, not as our true formal cause. Although Averroes argues that the agent intellect must somehow be intrinsic to us as our form since humans per se rational and undertake acts of knowing by will, his view is shown to rest on an equivocal use of the notion of formal cause. The agent intellect cannot be properly our intrinsic formal principle while remaining ontologically separate.

Keywords: Averroes; Al Farabi; intelecto agente; causa formal; principio; conocimiento; unión

Resumen

Este artículo explica la comprensión de Averroes sobre el entendimiento humano y la abstracción en estos tres comentarios al De Anima de Aristóteles. Mientras que las visiones de Averroes sobre la naturaleza del intelecto material humano cambian a través de tres comentarios hasta que alcanza su famosa visión de la unidad del intelecto material como uno para todos los seres humanos, su visión del intelecto agente como 'forma para nosotros' se sostiene a través de estas obras. En su Gran comentario al De Anima revela su dependencia ante Al Farabi por esta noción y provee una crítica detallada de la noción farabiana que sostiene que el intelecto agente es 'forma para nosotros' sólo como causa agente, no como verdadera causa formal. Aunque Averroes sostiene que el intelecto agente debe, de alguna manera, ser intrínseco a nosotros como nuestra forma, ya que los humanos son racionales per se y emprenden actos de conocimiento por voluntad, se muestra que su visión se funda en un uso equívoco de la noción de causa formal. El intelecto agente no puede ser propiamente nuestro principio intrínseco formal mientras permanezca ontológicamente separable.

Palabras clave: Averroes; Al Farabi; intelecto agente; causa formal; principio; conocimiento; unión

Full text available only in PDF format.

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