SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número8La comunicación pública: una prioridad contemporánea de investigaciónFlou: invención y ordinario del periodismo índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Comunicación y sociedad

versión impresa ISSN 0188-252X

Comun. soc  no.8 Guadalajara jul./dic. 2007

 

Artículos

Soap operas y construcción de sentido: mediaciones y etnografía de la audiencia

Thomas Tufte1 

1Department of Communication, Business and Information Technologies (CBIT), Roskilde University. Correo electrónico: ttufte@ruc.dk

Resumen

Este artículo nos invita a apreciar mejor las intervenciones de tipo eduentretenimiento (e-e), lo cual requiere una reflexión más a fondo y una clarificación conceptual. Desde aquí se propone una aproximación teórico-metodológica al análisis del proceso de construcción de sentido de las audiencias, sugiriendo nuevas formas de evaluar cómo las intervenciones de tipo E-E influyen en aquellas. El abordaje propuesto se ilustra a partir de un estudio de caso, la telenovela brasileña “A Rainha do Sucata” (“La reina chatarra”).

Palabras clave: etnografia de audiencias; eduentretenimiento; telenovelas; comunicación para el desarrollo; comunicación para el cambio social

Abstract

This paper addresses a particular issue that requires further reflection and conceptual clarification, which is how best to assess entertainment-education interventions. A theoretical-methodological approach to the analysis of audience sense-making is proposed, suggesting new ways of evaluating how E-E interventions influence their audience. The proposed approach will be informed by a case study using the Brazilian soap opera “A Rainha do Sucata” (“The rubbish queen”).

Keywords: audience ethnography; entertainment-education; soap operas; communication for development; communication for social change

Texto completo disponible sólo en PDF.

Bibliografía

Airhihenbuwa, C.O., Makinwa, B., Frith, M., y Obregón, R. (eds.). (1999) Communications framework for hiv/aids: A new direction, Ginebra: UNAIDS. [ Links ]

Allen, R. (1985) Speaking of soap operas, Chapel Hill, NC: University of North Carolina Press. [ Links ]

______ (ed.) (1995) To be continued… soap operas around the world, Londres: Routledge. [ Links ]

Ang, I. (1985) Watching Dallas, Londres: Methuen. [ Links ]

Brown, M. E. (1994) Soap operas and women’s talk. The pleasure of resistance, Londres: Sage. [ Links ]

Brunsdon, C. (1981) “Crossroads: notes on soap opera”, Screen 22, 4. [ Links ]

Covarrubias, K., Bautista, A. y Uribe, B.A. (1994) Cuéntame en qué se quedó. La telenovela como fenómeno social, México: Trillas/Felafacs. [ Links ]

Fadul, A. M. (Ed.) (1993) Serial fiction in TV. The Latin American telenovelas, São Paulo: USP. [ Links ]

Figueroa, M.E., Kincaid, L., Rani, M. y Lewis, G. (2001) Guidelines for the measurement of process and outcome of social change interventions, Baltimore, MD: CCP/JHU, preparado para the Rockefeller Foundation. [ Links ]

Fiske, J. (1987) Television culture, Londres: Methuen. [ Links ]

Fuenzalida, V. (1987) “La influencia cultural de la televisión”, Diálogos 17, Lima: Felafacs. [ Links ]

______ (1992) “TV broadcasting for grassroot development”, ponencia presentada en la Conference on tv and Video in Latin America, Dinamarca: Danchurchaid. [ Links ]

______ (1994) La apropiación educativa de la telenovela, Santiago: CPU. [ Links ]

______ (1997) Televisión y cultura cotidiana. La influencia social de la tv percibida desde la cultura cotidiana de la audiencia, Santiago: CPU. [ Links ]

Gillespie, M. (1995) Television, ethnicity and cultural change, Londres: Routledge. [ Links ]

González, J. (ed.) (1998) La cofradía de las emociones (in)terminables. Miradas sobre telenovelas en México, Guadalajara: Universidad de Guadalajara. [ Links ]

Grisolli, P. (1994) “Drømmefabrikken”, Mediekultur, special issue on tv, culture and development in Latin America. [ Links ]

Hall, S. (1980) “Encoding-decoding in the television discourse”. Occasional Paper, Birmingham: CCCS, núm. 7. [ Links ]

Hobson, D (1982) Crossroads: The drama of a soap opera, Londres: Methuen. [ Links ]

Huesca, R. (2001) “Conceptual contributions of new social movements to development communication research”, Communication Theory 11/4. [ Links ]

Jacks, N. (1999) Querencia. cultura, identidade e mediação, Porto Alegre: Editora da Universidade. [ Links ]

Jensen, K.B. (1986) Making sense of the news, Aarhus, Dinamarca: Aarhus University Press. [ Links ]

______ (ed.) (2002) A handbook of media and communication research: Qualitative and quantitative methodologies, Londres: Routledge. [ Links ]

Katz, E. y Liebes, T. (1987) “Decoding Dallas. Notes from a crosscultural study”, en H. Newcomb (ed.) Television: The critical view, Oxford: Oxford University Press. [ Links ]

Kottak, C.P. (1990) Prime-time society: An anthropological analysis of television and culture, Belmont: Wadsworth. [ Links ]

Krippendorff, K. (1980) Content analysis: An introduction to its methodology, Thousand Oaks, CA: Sage. [ Links ]

La Pastina, A. (1999) The telenovela way of knowledge: an ethnographic reception study among rural viewers in Brazil, disertación doctoral no publicada, Austin, TX: University of Texas at Austin, Department of Radio-TV-Film [ Links ]

______, Patel, D.S. & Schiavo, S. (2004) “Social merchandizing in brazilian telenovelas”, in Singhal, M.J., A.Cody, M. Sabido & E.M. Rogers (eds.) Entertainment-education worldwide: history, research and practice, Mahwah N.J.: Lawrence Erlbaum. [ Links ]

Leal, O.F. (1986) A leitura social da novela das oito, Rio de Janeiro: Vozes. [ Links ]

Lull, J. (1980) “The social uses of television”, Human Communication Research 6. [ Links ]

______ (1988) World families watch television, Thousand Oaks, CA: Sage. [ Links ]

______ (1990) Inside family viewing: Ethnographic research on television audiences, Londres: Routledge. [ Links ]

Martín-Barbero, J. (1993) Communication, culture and hegemony. From media to mediations, Londres: Sage. [ Links ]

______ y Muñoz, S. (1992) Televisión y melodrama. Géneros y lecturas de la telenovela en Colombia, Bogotá, Colombia: Tercer Mundo Editores. [ Links ]

Mazziotti, N. (1993) El espectáculo de la pasión: las telenovelas latinoamericana, Buenos Aires: Colihue. [ Links ]

Morley, D. (1980) The ‘nationwide’ audience, Londres: British Film Institute. [ Links ]

______ (1986) Family television, Londres: Comedia. [ Links ]

Morris, N. (2000) “A comparative analysis of the diffusion and participatory models in development communication”, ponencia presentada en la Conference on Realities and New Approaches: Development Communications in the 21st Century, USAID/Rockefeller Foundation, Bellagio Study and Conference Center, Italia. [ Links ]

Morrison, D. (2002) “The institutional beginnings of focus group research as a way of understanding the audience, and their misuse over time”, ponencia presentada en la IAMCR Conference, Barcelona. [ Links ]

Obregón, R. y Lyra, P. (2002) “HIV/AIDS communication in Latin America: A review of NAP’s experiences”, ponencia presentada en la IAMCR Conference, Barcelona. [ Links ]

Orozco, G. (1997) La investigación en comunicación desde la perspectiva cualitativa, México: IMDEC. [ Links ]

Press, A. (1991) Women watching television. Philadelphia: University of Pennsylvania Press. [ Links ]

Radway, J (1984) Reading the romance, Women, patriarchy and popular literature, Londres: Verso. [ Links ]

Sarlo, B. (1983) “Lo popular como dimensión: tópica, retórica y problemática de la recepción”, ponencia no publicada, Buenos Aires. [ Links ]

Singhal, A. y Rogers, E. (2002) “A theoretical agenda for entertainment-education”, Communication Theory, 12. [ Links ]

______ y Rogers, E. (1999) Entertainment-education: A communication strategy for social change, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. [ Links ]

______ A.Cody, M. Sabido & E.M. Rogers (eds.) (2004) Entertainment-education worldwide: history, research and practice, Mahwah N.J.: Lawrence Erlbaum. [ Links ]

Sood, S. (2002) Audience involvement and entertainment-education, Communication Theory, 12. [ Links ]

Soul City 4: Evaluation. Integrated summary report (2001) Johannesburgo: Soul City. [ Links ]

Stewart, D.W. y Shamdasani, P.N. (1990) Focus groups: theory and practice, Thousand Oaks, CA: Sage. [ Links ]

Telenovela “Barriga de Aluguel”, transmitida por Rede Globo en 1991. [ Links ]

Tufte, T., Eriksen. A., Rasmussen, F., Jensen. S. y Vistisen. H. (1991) Interview with Paulo Freire, no publicada, São Paulo, Brasil. [ Links ]

______ (1993) “Everyday life, women and telenovelas in Brazil”, en A.Fadul (ed.) Serial fiction in tv: The Latin American telenovelas São Paulo: USP. [ Links ]

______ (1995) “How do telenovelas serve to articulate hybrid cultures in contemporary Brazil?”, Nordicom Review of Nordic Research on Media and Communication, Göteborg, Suecia: Göteborg University. [ Links ]

______ (2000) Living with The Rubbish Queen: telenovelas, culture and modernity, Luton, Reino Unido: University of Luton Press. [ Links ]

______ (2001) “Entertainment-education and participation: assessing the communication strategy of ‘Soul City’”, Journal of International Communication, 7. [ Links ]

______ (2002) “Edutainment and participation”, ponencia presentada en la iamcr Conference, Barcelona. [ Links ]

Vassallo de Lopes, M. I. (2002) “A methodology for telenovela research”, ponencia presentada en la IAMCR Conference, Barcelona. [ Links ]

Waisbord, S. (2001) Family tree of theories, methodologies and strategies in development communication: convergences and differences, preparado para The Rockefeller Foundation, http://www.comminit.com/roundtable2/indez.html, declaración: International Communication for Development Roundtable, Managua, Nicaragua, noviembre, 2001. [ Links ]

Zalduondo, B.O. de (2001) “Second generation HIV/AIDS communication: applying lessons learned”, presentación para USAID. [ Links ]

Recibido: 06 de Octubre de 2006; Aprobado: 16 de Abril de 2007

Creative Commons License Este es un artículo publicado en acceso abierto bajo una licencia Creative Commons