SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.13 issue25Culture as a semiotic system: a redefinition of the idea of Culture from a systematic perspectiveSocial representations of lifestyles and wellbeing in the context of a consumer society: Monterrey and its Metropolitan Area author indexsubject indexsearch form
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Cultura y representaciones sociales

On-line version ISSN 2007-8110

Abstract

CORCUFF, Philippe. Hacia una teoría crítica de la democracia, entre ciencias de la comunicación y filosofía política: opinión, razón y emociones.Translated byGilberto Giménez. Cultura representaciones soc [online]. 2018, vol.13, n.25, pp.48-75. ISSN 2007-8110.  https://doi.org/10.28965/2018-25-02.

El presente artículo trata de clarificar las relaciones entre las nociones de opinión, razón y emociones en la perspectiva de una renovación democrática de las teorías críticas. El asunto pasa por varias etapas: La República de Platón, la sociología de Pierre Bourdieu, la filosofía democrática de Jacques Rancière, la ciencia social de la opinión de Gabriel Tarde y otras varias fuentes que bosquejan una razón humilde y sensible. (Charles Péguy, Max Horkheimer y Theodor Adorno, Maurice Merleau-Ponty, Geneviève Fraisse, los teóricos del care y Sofía Wahnich).

Keywords : comunicación; emociones; filosofía política; opinión; razón; teoría crítica; emociones.

        · abstract in English     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )