SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.12 número34La mercantilización de la producción y de la difusión del conocimiento y sus efectos. Los universitarios como sujetos sujetadosEstudiantes activistas de la Facultad de Filosofía y Letras y su experiencia social en la acción colectiva de septiembre de 2018 índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Revista iberoamericana de educación superior

versión On-line ISSN 2007-2872

Resumen

MONTOYA, Víctor. Double-headed dependence or autonomy? Latin America in the space of international student mobility. Rev. iberoam. educ. super [online]. 2021, vol.12, n.34, pp.156-175.  Epub 30-Ago-2021. ISSN 2007-2872.  https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2021.34.985.

This article proposes to analyze the Latin American international student mobility based on a theoretical framework that articulates the theory of dependence and Bourdieu’s concept of “field”. A factorial analysis of the correspondence of international student mobility is carried out to describe this space and then the position of Latin America is located and detailed. The main result is that the region constitutes a relatively autonomous pole that articulates North-South-South mobilities; however, the region is in a two-headed dependency relationship with Anglo-Saxon countries and Europe.

Palabras llave : student mobility; internationalization; statistical analysis; higher education; regionalization.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )