SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.11 número31La primera reforma educativa liberal y su implementación en el Establecimiento de Jurisprudencia. Distrito Federal, 1833-1834La Educación Flexible: estrategia para la configuración de universidades virtuales en Colombia índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Revista iberoamericana de educación superior

versión On-line ISSN 2007-2872

Resumen

RESENDE, André Rubião  y  OVIEDO, Lourdes-Evangelina Zilberberg. The “participatory university”: an alternative to “Mode 2” of knowledge production. Rev. iberoam. educ. super [online]. 2020, vol.11, n.31, pp.105-117.  Epub 25-Sep-2020. ISSN 2007-2872.  https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.31.708.

This article presents a reflection on the contemporary university and offers a critique of the hegemonic model, called “Mode 2”, which proposes the contextualization of the university directed by an economic paradigm. Two alternative proposals are presented: one called “autonomous”, whose origins date back to the “Humboldtian model”, and another called “participatory”, which emerged from the “Cordoba movement”. This article defends the “participatory” model, which, unlike the “autonomous” model, allows to take advantage of the analytical framework of “Mode 2”, without falling into the neoliberal trap.

Palabras llave : universities; social participation; democratization; university extension.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )