SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.7 número1¿Para qué estudiar el síndrome de burnout en el personal de enfermería en México?: Precisiones metodológicas para el desarrollo de una línea de investigación índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Enfermería universitaria

versión On-line ISSN 2395-8421versión impresa ISSN 1665-7063

Resumen

CAMACHO FRANCO, Eduardo Ricardo  y  RODRIGUEZ JIMENEZ, Sofía. A critical eye of the professional training of nursing reflective perspective. Enferm. univ [online]. 2010, vol.7, n.1, pp.36-44. ISSN 2395-8421.

Introduction: This study approaches the complex clinical teaching context through the Vygotsky's perspective ("zona del desarrollo próximo"). Development: Analyzing the importance of some teaching theories related to clinical teaching environments, including those from the Practicum-Reflexive and D. Schon paradigms, to the formation of nurses. Today's prevalent teaching models stand between classroom speeches and real clinical practices characterized by technical and rational ideologies. Conclusions: Several nursing teaching methodologies have been used, and they have enabled certain transformations in nursing-formation; however the ideological, political, and philosophical fields have not been thoroughly included, implying that other teaching paradigms may have not been considered.

Palabras llave : Clinical learning; Practicum-reflexive; nursing professional teaching; clinical tutoring; clinical learning environment.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons