SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.19 número2Desarrollo de pensamiento relacional mediante trabajo con igualdades numéricas en aritmética básica índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Educación matemática

versión impresa ISSN 1665-5826

Resumen

FONT, Vicenç. Una perspectiva ontosemiótica sobre cuatro instrumentos de conocimiento que comparten un aire de familia: particular/general, representación, metáfora y contexto. Educ. mat [online]. 2007, vol.19, n.2, pp.95-128. ISSN 1665-5826.

In the first part of this study we apply the theoretical notions of the onto-semiotic approach to mathematics knowledge to the analysis of a classroom situation. This analysis shows that many of the tasks set to students present four of the characteristic aspects of mathematical activity and of the emergence of mathematical objects: the duality of the particular and the general, representation, metaphor, and contextualization/decontextualization. In the second part we argue that these instruments of knowledge have a family-resemblance, in that, in some way, they involve the relation A is B.

Palabras llave : metaphor; representation; context; particularization; generalization.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )