SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.10 número1Relaciones entre área y perímetro: convicciones de maestros y de estudiantes1 índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa

versión On-line ISSN 2007-6819versión impresa ISSN 1665-2436

Resumen

CORDERO, Francisco  y  FLORES, Rebeca. El uso de las gráficas en el discurso matemático escolar: Un estudio socioepistemológico en el nivel básico a través de los libros de texto. Relime [online]. 2007, vol.10, n.1, pp.07-38. ISSN 2007-6819.

The following research contributes to the foundational formulation of the socioepistemologic approach, which consists of considering the social practices as the constituents of the mathematical knowledge: What is what rules the construction of the mathematical knowledge? Such formulation offers indicators to develop a functional mathematics in the educational system. We carry out thus a study of the use of the graphics in the school mathematical speech (dme), which consists of understanding the graphics as a social practice in its institutional process and not like a representation of the concept of function. We carry out the study through the textbooks of basic level to create a reference frame that helps assign a new meaning to the mathematical knowledge in question.

Palabras llave : Use of graphics; assign new meaning; school mathematical speech.

        · resumen en Español | Portugués | Francés     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons