SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.9 número1Creencias, concepciones y conocimiento profesional de profesores que enseñan cálculo diferencial a estudiantes de ciencias económicasModelos mentales y modelos numéricos: un estudio descriptivo en la enseñanza media índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa

versión On-line ISSN 2007-6819versión impresa ISSN 1665-2436

Resumen

GODINO, Juan D; FONT, Vicenç; CONTRERAS, Ángel  y  WILHELMI, Miguel R. Una visión de la didáctica francesa desde el enfoque ontosemiótico de la cognición e instrucción matemática. Relime [online]. 2006, vol.9, n.1, pp.117-150. ISSN 2007-6819.

In this work we analyze and compare the notions that propose the Theory of Didactic Situations, the Anthropological Theory of Didactic and the Theory of the Conceptual Fields to study the processes of mathematical cognition, as well as the contribution of the Dialectic instrument-object and of the Semiotic Representation Registers. The purpose is to identify the similarities, differences and complements of these theoretical models with the pretension of advancing toward a unified framework for the study of the cognitive and instructional phenomena in mathematics teaching. Also, we will show in what sense the mathematical ontology that is proposed in the Ontosemiotic Approach, along with the notion of semiotic function, can contribute to the progress and coherent articulation of these theories.

Palabras llave : Theoretical frameworks; mathematics education; knowledge; conceptions; schemes; meaning.

        · resumen en Español | Portugués | Francés     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons