SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 issue19Veridictory Modalities in Operatic Discourse"Two for a Half and Four for a Quarter Seeing that the Weather is Bad": the Town Crier in Silvestre Revueltas' Musical Semiosis author indexsubject indexsearch form
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Tópicos del Seminario

On-line version ISSN 2594-0619Print version ISSN 1665-1200

Abstract

MARTINEZ, José Luiz. Intersemiosis en el teatro musical y en la ópera contemporánea. Tóp. Sem [online]. 2008, n.19, pp.101-129. ISSN 2594-0619.

En este artículo, el autor pretende aplicar los conceptos que ha desarrollado en su teoría semiótica de la música para el estudio de la multimedialidad en obras significativas de la música contemporánea occidental. Utilizando la teoría general de los signos de Charles Peirce y los conceptos de sinergia y tensegrity de B. Fuller, propone el estudio de la intersemiosis musical como formas heterogéneas articuladas cooperativamente, destacando las interrelaciones entre música y texto, música y gesto, música e imagen técnica. Las obras analizadas son: L'Histoire du soldat, de Igor Stravinsky; Lulu, de Alban Berg; Sequenza V, de Luciano Beño; y Rosa, the Death of a Composer, de Louis Andriessen.

        · abstract in English | French     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License