SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número43Producción de conocimiento y formación de investigadoresAprendizaje en proyectos situados: la universidad fuera del aula. Reflexiones a partir de la experiencia índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Sinéctica

versión On-line ISSN 2007-7033versión impresa ISSN 1665-109X

Resumen

MACIAS ESPARZA, Ana Cecilia  y  VALDES DAVILA, Ma. Guadalupe. Reconstrucción del rol docente de la educación media superior: De enseñante tradicional a enseñante mediador. Sinéctica [online]. 2014, n.43, pp.01-13. ISSN 2007-7033.

This research was conducted within the framework of the Comprehensive Reform of High School Education in order to analyze and understand from the experience of teachers who had recently graduated from the Teacher's Training Program for High School Teachers how they reconstructed the teaching role during the process that intended to help them change from transmitters of knowledge to mediators of learning. The study was conducted in the State of Aguascalientes; the theoretical approach was sociocultural and used the dialectic Hermeneutics as the research method. The refinement of knowledge, changes in epistemological beliefs and practices, the conditions and reasons that favor or inhibit the reconstruction of the teaching role are kernels of meaning which served as basis for the formulation of stages of the reconstruction process of the teaching role: the need to learn, the desire to change, the process of learning and the effects and results of change.

Palabras llave : reconstrucción del rol docente; educación media superior; enseñante mediador; formación docente.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons