SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número42La estigmatización de la adolescencia como grupo poblacional en riesgo y sus repercusiones en la construcción de ciudadaníaEl discurso de los derechos humanos y sus condiciones de posibilidad en la escuela secundaria índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Sinéctica

versión On-line ISSN 2007-7033versión impresa ISSN 1665-109X

Resumen

ALBA MERAZ, Alejandro Roberto. Conflicto, autoridad y argumentación: Elementos para pensar los caminos para la paz en el aula. Sinéctica [online]. 2014, n.42, pp.1-16. ISSN 2007-7033.

The following essay proposes to explore the following hypothesis: it is possible to reduce classroom conflicts and minimize school violence through the work of both, students and teachers, on the development of two instruments: the use of positive authority and the implementation of skills to transform conflicts by means of argumentation practice. Our hypothesis comes from two principles; the first one is related to the postulate that states that authority is fundamental to create order and autonomy sense. The second one, states that human beings possess an argumentation ability, which developed optimally as a didactic strategy, can help efficiently to turn conflicts into non-violent solutions. Our purpose is oriented to the need of reflection about the peace conditions in classrooms so that later they can be replied in other society domains.

Palabras llave : conflict; authority; practical argumentation; youngsters; high school.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons