SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.14 número1Investigación empírica sobre el impacto de la evaluación formativa: Revisión de literaturaClasificación de estudiantes de nuevo ingreso a una universidad pública, con base a variables de desempeño académico, uso de tecnología digital y escolaridad de los padres índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Revista electrónica de investigación educativa

versión On-line ISSN 1607-4041

Resumen

QUINTRIQUEO MILLAN, Segundo  y  TORRES CUEVAS, Héctor. The Gap between Mapuche Knowledge and School Knowledge in the Mapuche Context. REDIE [online]. 2012, vol.14, n.1, pp.16-33. ISSN 1607-4041.

This article describes the gap between Mapuche and school knowledge in schools of the Ninth Region of Araucania, Chile. To that end, we examine the implications of a monocultural curriculum for the education of Mapuche children and youth who present different systems of logic for native knowledge and academic knowledge. The methodology used is educational research, based on the multi-method approach. The results provide a knowledge base for understanding the gap between school knowledge and traditional Mapuche knowledge in intercultural educational contexts. The objective is to overcome epistemological issues in the teaching and learning of sciences, through contextualized pedagogical practices that will generate intercultural dialogue in the school-based educational process of Mapuche and non-Mapuche children and youth.

Palabras llave : Linguistic and cultural diversity; intercultural approaches; indigenous populations.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons