SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.8 número2Motivación y expectativas para ingresar a la carrera de profesor de educación primaria: Un estudio de tres generaciones de estudiantes normalistas mexicanos de primer ingreso índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Revista electrónica de investigación educativa

versión On-line ISSN 1607-4041

Resumen

LOPEZ BONILLA, Guadalupe; TINAJERO VILLAVICENCIO, Guadalupe  y  PEREZ FRAGOSO, Carmen. Adolescents, Curriculum and Literary Competence. REDIE [online]. 2006, vol.8, n.2, pp.1-24. ISSN 1607-4041.

In this article we describe the access to literary texts and analyze literacy practices in a particular domain: high school literature class. We adopt a sociocultural perspective in our study of literacy events and practices. In particular, we build on the work of Mary Hamilton and the New Literacy Studies to identify literacy events and its different elements in order to infer the literacy practices that encompass them. The study took place in three different contexts offering two distinct curricular tracks: the general high school track offered in two schools (a Colegio de Bachilleres and a bachillerato federal), and the International Baccalaureate. In the results we discuss the literary competence and type of reader each school culture enables.

Palabras llave : High school; literacy; literacy competence; literature teaching.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons