SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.17 número52Los nuevos saberes para la inserción laboral: formación para el trabajo con jóvenes vulnerables en ArgentinaLa reforma educacional chilena: impacto en las aptitudes de estudiantes de educación pública índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Revista mexicana de investigación educativa

versión impresa ISSN 1405-6666

Resumen

JIMENEZ NARANJO, Yolanda. Conceptual Challenges of the Intercultural Curriculum with a Community Perspective. RMIE [online]. 2012, vol.17, n.52, pp.167-189. ISSN 1405-6666.

This article analyzes, in first place, the internal fragmentation of the Mexican context of "imagining" intercultural schools in the hands of a diversified set of actors with highly pluralized interests and expectations. The framework of this analysis is the debate on the relation between formal education for indigenous peoples and the role of the state. In second place, the article reflects on the contributions a debate on the concepts of culture and identity can make to analysis and curriculum with an intercultural focus. A reference for these reflections is intercultural school experiences that emphasize articulations between the cultural practices of the community context and school practices.

Palabras llave : intercultural education; community education; school/community relations; concepts; ethnic groups; Mexico.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons