SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.14 número42De cómo y por qué las maestras llegaron a ser mayoría en las escuelas primarias de México, Distrito Federal (finales del siglo XIX y principios del XX): un estudio de géneroLa constatación de la diferencia del “otro”: la profesora negra índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Revista mexicana de investigación educativa

versión impresa ISSN 1405-6666

Resumen

PALENCIA VILLA, Mercedes. Transformaciones del modelo cultural de las educadoras de preescolar. RMIE [online]. 2009, vol.14, n.42, pp.787-811. ISSN 1405-6666.

In this article I analyze two generations of female teachers in order to compare the way professional identity has transformed over time. The narration revolves around the metaphor called the mother-gardener, the basis of a model closely related to the origin of the female teaching profession-which is structured around the woman-mother-teacher relation. According to this logic, the discursive ruptures of the relation allow us to discover the contradictions and resistance to a stereotyped model of the female teaching profession. New generations face a complex identity since the original cultural model has lost its coherence over time. The construction of identity is no longer a social responsibility, but has become an individual process.

Palabras llave : female teachers; professional identity; cultural factors; analysis of discourse; Mexico.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons