SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.13 número39Ser y quehacer docente en la última década: un estudio cualitativo de las políticas de formación en el profesoradoViolencia escolar en México y en otros países: comparaciones a partir de los resultados del Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Revista mexicana de investigación educativa

versión impresa ISSN 1405-6666

Resumen

MUNOZ-IZQUIERDO, Carlos  y  MAGANA RODRIGUEZ, Rolando. Un acercamiento a la eficacia de los programas del gobierno federal orientados a mejorar la calidad de la educación básica. RMIE [online]. 2008, vol.13, n.39, pp.1165-1194. ISSN 1405-6666.

The object of study was whether schools' access to certain government programs (for improving the quality of basic education) is related to significant differences in scholastic achievement. A database was constructed with the scores obtained by 6,580,496 students on the Enlace standardized test in 2006. Differences were detected through an analysis of variance. The programs were found to fill an academically compensatory function in only some of the strata of the sample (including some indigenous schools whose communities participate in school management); in general, the programs played a redistributive role by offering additional resources to schools in marginalized zones, or a remedial role by improving the pedagogical effectiveness of very highly marginalized locations where other programs had generated only redistributive effects. The study was carried out from March, 2007, to February, 2008.

Palabras llave : quality of education; evaluation of programs; educational policy; improvement programs; social participation; Mexico.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons