SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 issue53Metaphysics of violence and peace. Augustinian analysis of a definition of Paul GilbertClassical reception and history of ideas in 18th century. The Ciceronian virtus and honestum in "The honor of the nobility" of Montesquieu, and the "Civic education" of Gaspar Melchor De Jovellanos author indexsubject indexsearch form
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Tópicos (México)

Print version ISSN 0188-6649

Abstract

CHAVEZ AGUILAR, Pamela. Palabras que liberan. El enseñar como admonitio en De magistro de Agustín de Hipona. Tópicos (México) [online]. 2017, n.53, pp.303-324. ISSN 0188-6649.

Este artículo propone relacionar la acción de docere como admonitio en el diálogo De magistro de san Agustín, con la idea de libre albedrío, libertad y el proceso de liberación que tiene lugar en el transcurso histórico-biográfico. Las palabras del maestro señalan hacia algo, situando al discípulo ante diversas acciones libres: la atención, la experiencia, el juicio y el asentimiento. Como sujeto activo, el discípulo se dispone a actuar en la línea de la admonitio originaria por la que el ser humano anhela la verdad, in via hacia la plena libertad.

Keywords : San Agustín de Hipona; El Maestro; admonitio; libertad; verdad.

        · abstract in English     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )