SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.27 número74Los bachilleratos populares de Argentina como “campos de experimentación social”La influencia de la Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos en la Reforma Educativa índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Argumentos (México, D.F.)

versión impresa ISSN 0187-5795

Resumen

DE LA PEZA, Ma. del Carmen; RODRIGUEZ TORRES, Lilia R.; HERNANDEZ UNZUETA, Iliria  y  RUBIO, Ricardo. Evaluación de competencias de lectoescritura en alumnos de primer ingreso a la Universidad Autónoma Metropolitana-Xochimilco. Argumentos (Méx.) [online]. 2014, vol.27, n.74, pp.117-148. ISSN 0187-5795.

In Mexico, school failure and functional illiteracy are unresolved problems of the National Education System. Read critically and write properly is essential for those who manage to get into college. In this paper, we address cognitive and social aspects overlapped in the acquisition and development of literacy through a diagnostic evaluation applied to more than 50% of first year students at the Universidad Autónoma Metropolitana-Xochimilco. The results point out issues that comprise the low level of skills in reading comprehension and written expression, despite 13 years of schooling. We note the impact of training professionals who are unable to argue and question reality.

Palabras llave : literacy; skills; functional literacy; higher education.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons