SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.34 número96Sobre la desconfianza en la ciencia y la política: el brote de zika en México, 2016-2018El circuito de las universidades privadas en Argentina (1955-1983): entre la autonomía académica y la heteronomía del campo de poder. Hacia una tipología de sus instituciones índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Sociológica (México)

versión On-line ISSN 2007-8358versión impresa ISSN 0187-0173

Resumen

QUIJADA LOVATON, Karin Yovana. Mentoring in Academia: Professors’ Experiences and Vicissitudes in Two Mexican Universities. Sociológica (Méx.) [online]. 2019, vol.34, n.96, pp.239-273. ISSN 2007-8358.

This article analyzes the mentoring experiences in scientifically training academics at the University of Colima and the Autonomous University of Sinaloa. The author gathered the information using semi-structured interviews with 20 professors selected by an intentional sample. She organized and analyzed the most important stories using Bronfenbrenner’s “ecological perspective,” adapted in two dimensions: 1) an ontogenic system (educational background and cultural references); and 2) the micro-political (tutoring and relations established in the workplace). The most important results show that these accompanying strategies are determined by thematic affinities and fraternal ties, which give impetus to the exchange and dissemination of new knowledge.

Palabras llave : mentoring; professors; research; university.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )