SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.36 número143"Ya no le temen a los humanos, verdad": cultura de la conservación, hegemonía ecoturística e ideología ambientalista respecto a "la tortuga marina" en la costa de OaxacaPatriarcado y clase social. Cambios y permanencias en las relaciones de género, generaciones y clase en el suroeste rural de Campeche, 1940-2010 índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Relaciones. Estudios de historia y sociedad

versión On-line ISSN 2448-7554versión impresa ISSN 0185-3929

Resumen

SUAREZ RIVERA, Manuel. Journalism under construction. The commercial strategies of the Gazeta de México. 1784-1785. Relac. Estud. hist. soc. [online]. 2015, vol.36, n.143, pp.207-231. ISSN 2448-7554.

The objective of this article is to demonstrate how Manuel Antonio Valdés' Gazeta de México became the first self-sustaining newspaper in the history of Mexico. This, thanks to a series of commercial strategies that included subscriptions, classified ads, and publicity in books edited at the same printing company where the Gazeta was printed. Also, it identifies elements that justify considering this newspaper as a key part of the transition from artisanal to modern journalism.

Palabras llave : New Spain; history of journalism; Mexico; Gazeta de México; Manuel Antonio Valdés.

        · resumen en Español | Francés     · texto en Español     · Español ( pdf )