SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.39 número153Indicadores al ingreso en la carrera de medicina y su relación con el rendimiento académicoDesarrollo de una tipología de las instituciones de educación superior privada en Jalisco índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Revista de la educación superior

versión impresa ISSN 0185-2760

Resumen

SALCINES, J. Venancio  y  FREIRE, María Jesús. El valor económico de la educación a través del pensamiento económico: Desde el Mercantilismo hasta Alfred Marshall (siglo XIX). Rev. educ. sup [online]. 2010, vol.39, n.153, pp. 53-64. ISSN 0185-2760.

This article shows assessment given to education by different economic schools until the 20th century. In the 16th century, new modern states spreading education from aristocracy to higher bourgeoisie, tried to create human capital in order to improve public administration functions. National competitiveness notion linked education with economy since the 18th century. Absence of complex factory processes prevented the spreading of this connection beyond Smith theoretical world. The Neoclassical, immersed in the first industrial revolution, observed education like just another component of business capital.

Palabras llave : education and history; values; education and economy.

        · resumen en Español     · texto en Español     · pdf en Español