SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.25 número99Una aproximación a la dimensión regional de los programas de posgrado en Ciencias Sociales en México índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Perfiles educativos

versión impresa ISSN 0185-2698

Resumen

SANCHEZ ESCOBEDO, Pedro  y  VALDES CUERVO, Ángel. El menor infractor: una categoría infundada en el sistema de educación especial de México. Perfiles educativos [online]. 2003, vol.25, n.99, pp.72-90. ISSN 0185-2698.

The purpose of this research was to determine, basing on empirical experience, if the "infractor minors" category, which is generally used in the Special Education System in Mexico, has a real raison d'être. Therefore the author analyzed profoundly a sample of 45 interns of the Social Education School (Escuela de Educación Social) of the Yucatan State Governement, in order to establish the incidence and the features of the Special Educational Necessities (Necesidades Educativas Especiales, NEE) that they have. The results suggest that although those minors tend to show poor school performances, only two thirds of the participants had special educational needs and needed special education, whereas the other third did show educational backwardness, poor schooling or educational margination, but only needed educational regularization or regular education.

Palabras llave : Infractor minor; Schooling; Special education; Margination; Federated State of Yucatan.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons