SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.50 número202Campañas políticas y configuración del voto electoral en 2006. Encuestas electorales y publicidad políticaFactores sociales agregados de la elección presidencial mexicana de 2006 índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Revista mexicana de ciencias políticas y sociales

versión impresa ISSN 0185-1918

Resumen

SANCHEZ GUDINO, Hugo. Mediocracia, dinero y elección presidencial en México 2006. Rev. mex. cienc. polít. soc [online]. 2008, vol.50, n.202, pp.117-141. ISSN 0185-1918.  http://dx.doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2008.202.42603.

Starting from two concepts of Giovanni Sartoni -the esoteric democracy (simulated or banana like) and from the neopopulism- the author of this article analyzes the perverse relationships of the so called golden triangle: political parties-public funds for campaigns-propagan-da media (television foremost) through a study of an atypical corruption: the Dr. Simi. It maintains as well that the mediocracy (with Televisa as its axis) became a fundamental cornerstone for the 2006 electoral cam-paigns, having as its vices the foul play, now uncovered by the spotgate of the Federal Electoral Institute (291 thousand radio spots and unaccounted on tv) and the high cost of the election. Finally, the author makes a call to reveal the public funds in the political parties in campaign, situation that is still one of the pending outcomes of the electoral reform.

Palabras llave : mediocracia; corrupción política; reforma electoral; dinero; campañas políticas; Televisa; guerra sucia; costo del voto.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )