SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.41 issue114The Eucharist in the Altarpieces of New Spain: the Case of the “Collateral” of San Francisco Javier in TepotzotlánBetween Fragments and Narratives: Archives, Women, and Brazilian Modernism author indexsubject indexsearch form
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas

Print version ISSN 0185-1276

Abstract

FUKELMAN, María. El surgimiento del Teatro Popular José González Castillo a partir del análisis de su documentación interna. An. Inst. Investig. Estét [online]. 2019, vol.41, n.114, pp.156-177.  Epub Feb 20, 2020. ISSN 0185-1276.  https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.2019.114.2668.

El teatro independiente surgió en Buenos Aires a comienzos de la década de 1930. Entre sus antecedentes, se encuentra la polémica literaria de Boedo y Florida, grupos opuestos en la que los intelectuales buscaban “el arte para la revolución” y “la revolución para el arte”, respectivamente. El dramaturgo José González Castillo fue creador de la Peña Pacha Camac. A través del análisis de documentación original, abordaré el surgimiento de la Peña, su conformación institucional y la constitución de su grupo de teatro.

Keywords : Teatro independiente; Buenos Aires; Boedo; documentación; González Castillo; Peña.

        · abstract in English     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )