SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.59 issue3-4Security, migration and trade in Mexico-United States relations during the presidency of Donald TrumpFrom Mexico’s moment to negotiating under pressure: Mexico-Europe relations during the six-year term in office of Enrique Peña Nieto, 2012-2018 author indexsubject indexsearch form
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Foro internacional

Print version ISSN 0185-013X

Abstract

GONZALEZ GONZALEZ, Guadalupe  and  MORALES CASTILLO, Rodrigo. La política exterior del gobierno de Enrique Peña Nieto hacia América Latina y el Caribe en un mundo en transición: una trama en tres actos. Foro int [online]. 2019, vol.59, n.3-4, pp.763-808.  Epub Aug 15, 2019. ISSN 0185-013X.  https://doi.org/10.24201/fi.v59i3-4.2640.

Los responsables de tomar decisiones suelen formular, reestructurar, reformar o ajustar la política exterior mexicana hacia América Latina y el Caribe a partir de los cambios que se generan en los tableros a nivel internacional, regional y nacional. Al respecto, el sexenio del presidente Enrique Peña Nieto es un caso de estudio esclarecedor, ya que durante su gestión el gobierno mexicano tuvo que responder a varias coyunturas que se presentaron en estas tres pistas de acción, incluso de manera simultánea. De acuerdo con estas adaptaciones, a lo largo del periodo estudiado registramos tres ciclos de la diplomacia peñista en la región: promoción, repliegue y contención.

Keywords : política exterior; México; América Latina; Caribe; promoción; repliegue; contención; diplomacia.

        · abstract in English | French     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )