SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.67 número244Dilemas constitucionales vigentes en la implementación de los protocolos para atender la violencia de género en las universidadesSujeto y cotidiano en la era neoliberal: el caso de la educación chilena índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Revista mexicana de ciencias políticas y sociales

versión impresa ISSN 0185-1918

Resumen

INCLAN OSEGUERA, Silvia  y  LEON ROJO, Marco Antonio. The Importance of Civic Education and the Subject of Democracy in Free Textbooks in Mexico, 1959-2018. Rev. mex. cienc. polít. soc [online]. 2022, vol.67, n.244, pp.263-284.  Epub 17-Abr-2023. ISSN 0185-1918.  https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2022.244.76048.

This article explores Mexico’s education policy since 1959 with the aim of observing the relative importance of civic education and analyzing the democratic content of the free official textbooks under the following thematic categories: democracy, conflict, limited authority, and citizen responsibility. The analysis finds low relative importance and scarce democratic contents up until 2009-2012, an emphasis on developing abilities and the inclusion of ethical principles with little articulation and vision as well as lack of exercises and practice since 2012.

Palabras llave : civic education; democracy; Mexico; civism; free textbooks.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )